DEBATT I Sverige är det tillåtet att ta med cykeln på de flesta länsbolagens tåg och i vissa fall kan man även ta med cykeln på bussen. Däremot kan man inte ta med den på SJ:s tåg, Blå tåget, Snälltåget (dagtåg), MTR samt Kustpilen mellan Linköping–Västervik och Linköping–Kalmar. Dessutom får man inte ta med cykeln i högtrafik på vissa länståg eftersom platsutrymmet är begränsat.
I de flesta andra länder är det inga problem att ta med cykeln. Man kan till och med ta med cykeln på de franska höghastighetstågen TGV mot en avgift. I vissa länder kan man även köpa en månadsbiljett för cykeln. På lokaltågen i Köpenhamnsområdet finns det cykelställ i varje tåg och på perrongerna är det märkt vilka vagnar som har cykelställ så man slipper leta och riskerar att försena tåget.
I Sverige är SJ motståndare till att ta med cykel på sina tåg, men med lite vilja bör det gå, åtminstone på vissa tåg. Det gäller loktåg, alltså gammalt hederligt tåg med lok och vagnar. Det går sådana tåg mellan Kalmar och Göteborg, mellan Stockholm och Mora samt vissa tåg mellan Stockholm och Jämtland – platser som är stora resmål för turister. Även i Mälardalen finns det lokdragna tåg. Nattågen bör ha en resgodsvagn där cykeln smidigt kan transporteras tillsammans med styckegods som det var förr.
Allt tal om motion kan här bli verklighet. Först förflyttar man sig med tåg till en viss ort där man byter till cykel och får både motion och frisk luft. Förhoppningsvis kommer det snart en lag från EU-parlamentets kommitté för transport och turism (Tran). De har röstat igenom ett förslag som innebär att alla europeiska tågoperatörer måste tillåta minst åtta cyklar på varje tåg. Det gäller såväl lokal- som regionaltåg. Det är ett resultat av Cykelfrämjandets lobbyarbete genom deras europeiska cykelorganisation ECF. Detta enligt cykelfrämjandets tidning Cykling nummer 4/2018. Grattis Cykelfrämjandet!