DEBATT Julafton 2018 har just passerat, en dag då vi firade värden som gemenskap, närhet och högtidlighet. Värden som mer och mer utmanas av företag som snarare vill få det att handla om hur vi ska konsumera mer. Jul har blivit en dag som inte präglas av solidaritet med ens nära, utan snarare vad en har råd att köpa till sina närstående. Denna utveckling som företagen driver gör oss vanliga människor till statistik på en marknad istället för individer.
Utvecklingen förstör vår planet och den hotar fundamenten i vår livsstil. Det kan kännas jobbigt, irriterande och komplicerat att vi befinner oss här. Frustrerande att våra tidigare makthavare inte gjort mer för att vi inte ska hamna här. Jag är också arg, men jag vet vart jag ska rikta min ilska.
Ilskan ska riktas mot de företag som profiterar på att vårt konsumtionsbeteende cementeras i våra högtider, när vi konsumerar som mest. Vars marknad styrs av en planet som håller på att gå i konkurs. Därför bestämde jag mig för att jag inte ville ha några julklappar detta år och ifall någon ville köpa något åt mig så meddelade jag att de fick köpa något som gör världen bättre. Exempelvis genom att skänka pengar till Djurens rätt, Naturskyddsföreningen, WWF, Greenpeace eller Fältbiologerna.
Men individperspektivet ska inte prägla det här fenomenet, det är olyckligt när debatten inte hamnar på den strukturella nivån. Det här handlar om vad samhället och politiken kan göra. Faktum är att det är några få företag i Sverige som i dag står för ungefär hälften av våra utsläpp som nation.
När företag och näringslivsföreträdare uppviglar till att rea ut vår planet leder det till en förlust för oss som samlad enhet. Särskilt eftersom det också ligger i företagens intresse att lägga beslag på de resurser som jorden producerar. Ni rear ut choklad, producerad med palmolja som skövlas från våra snart icke-existerande regnskogar. Ni rear ut middagsvinet, producerat på vingårdar i Afrika som riskerar att utplånas av extrema väderfenomen. Ni rear ut havsbestånd som kan raderas när havstemperaturen stiger. Det är utrotningshotade arter ni exploaterar för turism och som riskerar att dö ut på grund av förändringar i klimatet. Så går det till när företagen rear ut en planet i konkurs.
Ni är väl medvetna om konsekvenserna av konsumtionssamhället, ni har vetat om det länge, ändå fortsätter ni prioritera ekonomisk vinst över våra gemensamma resurser. Den prioriteringsordningen är fullkomligt ohållbar. Hjälp oss istället att föra utvecklingen framåt, genomför en grön omställning istället för att även denna jul hetsa oss till att köpa allt vi kan komma över.
Ärligt talat ser jag två möjligheter framåt: Antingen tar företagarna sitt ansvar för vår gemensamma värld och våra begränsade resurser, eller så måste vi från politiskt håll se över hur vi kan göra radikala förändringar i marknaden. Jag föredrar det förstnämnda. Men med tanke på att julhetsen bara blivit mer och mer påkostad för varje år så känns den utvecklingen tyvärr osannolik.
Jag vill skicka med en uppmaning till alla individer som berörs av julen, ställ krav på företagen och kräv att de ska göra mer för er. Agera i er vardag. Jag vill också skicka med en uppmaning till företagen. Var de som leder oss, inte de som håller oss tillbaka. Använd det ni tjänat denna jul till att göra något gott och skänk pengar till organisationer som kämpar för en bättre morgondag, se det som en utmaning.
WILLIAM OLSSON – GRÖN UNGDOM