Tågresandet i Europa har fått en intresserenässans. På ena sidan står gamla tågföretag och håller emot och politiskt går förändringarna långsamt. På andra sidan kämpar tågaktivisterna som lyckats få flera företag att tänka om och investera. Men redan i dag går det att åka bekvämt med nattåg till flera av kontinentens vintersportparadis.
Med andan i halsen dimper vi ner i kupén. När man ska passa ett tåg som ska transportera en över 120 mil blir stressen över risken att missa det aningen högre än normalt. Men i takt med att ljudet från rälsskarvarna kring Kiruna tågstation långsamt accelererar sjunker också mina axlar. Barnen plockar upp sina leksaker. Eftersom vi har en egen kupé kan de klättra runt och härja utan att störa medpassagerare. Jag lutar mig tillbaka. Nu har vi 16 timmar njutning framför oss, utan tågbyten och med en hel natt i sovkupé.
När eftermiddagen börjar gå över i tidig kväll dukar vi upp och äter en långsam middag. Månljuset lyser svagt upp de norrländska vidderna som utgör inramningen. Lite senare bäddar vi ut sängarna och klättrar upp i våra kojer. Efter en stunds läsning somnar jag av tågets rytmiska vaggande.
Att åka på tågsemester kan vara härlig upplevelse men det är också förknippat med en stundtals hög tröskel av krångel. För nybörjaren kan det kännas omöjligt att ens få reda på vilka alternativ som finns. För flygresor finns mängder med bokningssajter som på ett kick jämför priser mellan olika bolag. Där finns också de färdigpaketerade charterresorna som är populära inte minst bland barnfamiljer som inte orkar lägga dagar på att administrera semestern.
Billigare att flyga
Intresset för tågsemester har varierat med åren. Efter tågluffens glada dagar under 1980-talet svalnade intresset, för att åter vakna omkring 2007 då klimatdebatten återupplivade tåget som ett alternativ. Flera av de stora svenska researrangörerna började erbjuda tågcharter och intresset var till en början stort. År 2008 såldes 8 000 resor och vissa spådde att tågresorna skulle stå för omkring hälften av resorna till Medelhavet tio år senare. Istället försvann tågcharter helt och hållet som alternativ.
– Det har varit svårt att göra det här till en konkurrenskraftig produkt. Lågprisflyget går enormt mycket snabbare till en tredjedel av priset, förklarade Lottie Knutson, dåvarande informationsdirektör på Fritidsresor, för di.se.
Europeisk tågpolitik
Förklaringen stavas krångel. Järnvägsbyråkrati i olika länder gjorde att resenärerna tvingades byta tåg otympligt många gånger. Det gjorde resan lång och priset högt. Flyget är gynnat gentemot tåget på flera sätt. Flygplatser är ofta skattesubventionerade av kommuner, flygbränslet är skattebefriat på grund av internationella regler och branschen avreglerades för länge sedan, vilket har skapat stenhård konkurrens som pressat ner priserna. Detta medan den europeiska tågbranschen präglats av gamla statliga monopol som visat svalt intresse för att öppna upp sig för konkurrens och arbeta utanför nationsgränserna.
Nu har dock arbetet inletts med att jämna ut spelplanen något. EU har drivit igenom fyra reformpaket av EU:s tågmarknad (vilka ska vara implementerade i alla länder år 2020). Flyget har successivt släppts in i systemet för utsläppshandel inom EU och Sverige har infört en flygskatt. Men det kommer att dröja många år innan politiken får effekt. Tills vidare har flyget ett rejält försprång.
Samtidigt har intresset för tågresor återigen vaknat till liv, möjligen som en följd av den akuta och allt mer uppmärksammade klimatkrisen. Facebook-gruppen Tågsemester har i skrivande stund omkring 30 000 medlemmar och växer snabbt.
– Vi har hundratals ansökningar om dagen och det är mest en massa jobb för oss med en massa nya medlemmar, meddelar Susanna Elfors, en av administratörerna för gruppen.
Renoverar nattåg
Men från medlemmarna i gruppen andas det nästan religiös entusiasm. Det flödar berättelser om härliga resor, människor som delar med sig av tips och svarar på frågor som hjälper medlemmarna i bokningsdjungeln.
Någonstans utanför Härnösand vaknar jag upp i den nattsvarta kupén. Vi har inte stängt fönstret ordentligt och det gnisslar när tåget bromsar in. Temperaturen är aningen svårreglerad i de gamla vagnarna. SJ håller på att renovera alla sina nattåg. Även österrikiska ÖBB som tagit över ungefär hälften av tyska Deutsche Bahns tidigare nattågslinjer i Europa har beställt nya moderna nattåg som ska finnas på plats år 2021.
Men redan i dag finns flera nattåg som bekvämt tar dig ut i Europa om du vill låta färden vara en del av resan och spendera en natt på rälsen. Flera nya satsningar har dessutom meddelats under det senaste året. Frankrike behåller några hotade nattågslinjer, SJ nyinvesterar och ökar frekvensen på nattågen norrut och Dagens Nyheter har återuppväckt tågchartern från Sverige.
– Efterfrågan har varit fantastisk. Infoträffen var full och halva tåget är fullbokat efter bara fem dagars marknadsföring, berättar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till tidningen Medievärlden.
En som följt utvecklingen i Europa noga är Lars Igeland, aktiv i Jordens vänner. Han menar att det framför allt är all aktivism från den paneuropeiska rörelsen Back on track, som lett till de nya satsningarna. Vi får tag på honom när han är nyligen hemkommen från en europeisk tågkonferens.
– Det såg väldigt mörkt ut för fem år sedan när Deutsche Bahn lade ner alla sina nattågslinjer. Då drog vi igång nätverket Back on track som opponerat mot det här. Framför allt fransmännen har gjort en massa protester runt om i landet. I dagarna åkte den franska ministern nattåg av publicitetsskäl för att meddela att de skulle investera i linjen, istället för att lägga ner den, berättar han.
Lars Igeland tycker att en mindre grupp länder i norra Europa borde gå ihop och upphandla nya nattågslinjer som går från Norden till kontinenten.
Medan politiken långsamt tuffar på (åter)upptäcker allt fler nya resenärer tåget som långdistansfärdmedel, inte minst i skidvärlden. I purfärska skidfilmen Powder express dokumenterar Peter Nilsson, Emelie Eriksson och Olle Regnér, några av Sveriges bästa friåkare, hur det gick när de bytte ut flyget mot en tågresa till schweiziska Alperna:
”Det finns många bra skäl till att ta tåget till alperna. Punkligt. Bekvämt. Driftsäkert. Tågen i alperna fortsätter ofta att gå även när bilvägarna stänger för oväder. Dessutom får man ta med vad man vill. Ingen kommer att kräva dig på överviktsavgifter motsvarande Burundis samlade BNP om din väska väger några kilo för mycket eller stämpla dig som terrorist för att du lagt schampoflaskan på fel ställe…//…Resdagen består mer av sammanhängande tid istället för att styckas upp i 45-minuters intervaller av förflyttningar mellan incheckningar, gates och säkerhetskontroller. På tåget är det lättare att göra vad man vill. Jobba bort några kontorstimmar. Läsa en bok. Spela yatzy” beskriver Peter Nilsson i tidningen Åka skidor där deras tågresa även blev en artikel.
Hoppar av utvilade
Vår egen tågresa börjar nu närma sig sitt slut. När morgonen gryr ser vi det uppländska landskapet svischa förbi utanför. Vi går upp något tidigare än de flesta på tåget, eftersom vi ska stiga av i Uppsala där släktingar väntar på ett kafé för frukost. Försiktigt trippar vi längs korridoren som är full med neddragna sovgardiner, och hoppar utvilade av tåget som sedan ska rulla vidare mot huvudstaden.