Startsida - Nyheter

Zoom

Genom digitala medier lockas unga afrikaner till jordbruket

Busani Bafana/IPS | Prosper och Prince Chikwara är två bröder som driver ett modernt jordbruk utanför Bulawayo i Zimbabwe.

Nawsheen Hosenally ville göra något för att förmedla en mer positiv bild av livet som bonde till unga afrikaner. Tillsammans med sin man startade hon därför webb-tv-kanalen Agriculture TV, som lyckats nå ut till mängder av ungdomar.

Nawsheen Hosenally kommer från Mauritius och är utbildad jordbruksrådgivare. Tillsammans med sin man, en journalist från Burkina Faso, startade hon en mediesatsning som lyfter fram unga entreprenörer som lyckats göra karriär inom jordbruket.
– Jag hade fått höra så mycket om hur ”ocoolt” det är med jordbruk och insåg att bara ungdomarna själva kan förändra den bilden. Vi lyfter fram lyckade exempel, som får ett helt annat genomslag än något som exempelvis beskrivs i en publikation. Och långsamt har ungdomar börjat betrakta jordbruket på ett annat sätt, säger Nawsheen Hosenally till IPS.

Med hjälp av mobiltelefoner, Youtube och sociala medier har fler börjat arbeta för att förändra bilden av livet som bonde över hela Afrika. Det handlar om en kontinent som har 60 procent av jordens åkermarker samtidigt som det förs en hård kamp mot fattigdom och undernäring och många av de småskaliga jordbrukarna blir allt äldre och får mindre skördar än tidigare. Samtidigt som jordbruket har en enorm potential som motor för Afrikas ekonomiska utveckling står sektorn inför en stor utmaning när det gäller att locka till sig fler ungdomar.

Få ungdomar i Afrika vill ägna sig åt jordbruk, men digitala medier kan komma att ändra på det. Foto: Donna Bryson/AP 

Står inför befolkningsökning

Experter beräknar att den afrikanska kontinentens befolkning kommer att fördubblas och uppgå till närmare 2,5 miljarder inom de kommande 40 åren. Det kommer i sin tur kräva att de afrikanska staterna får fram mer mat, energi, arbetstillfällen, samt en förbättrad sjukvård och välfärd för sina medborgare.
– Unga människor kan relatera till varandra. Genom att visa att bönder och entreprenörer kan vara unga och framgångsrika kan bilden av jordbruket förändras, säger Nawsheen Hosenally.

I dag har fler än åtta miljoner laddat ner tv-kanalens mobilapp och man har över 180 000 följare på Facebook och mängder av prenumeranter på sin Youtube-kanal.
– När en video publiceras kan en person nästan bli som en stjärna direkt. Vissa filmer har över 100 000 visningar inom det första dygnet, berättar Nawsheen Hosenally.

Det leder även till att nya kontakter skapas. När en bonde från Burkina Faso var med i ett inslag berättade han att han skulle vilja expandera sin verksamhet. Inslaget sågs av en landsman som var bosatt i Spanien och som bestämde sig för att stötta den unga jordbrukaren genom att donera en traktor till honom.
– Vi vill att fler ungdomar ska se på jordbruket som en affärsverksamhet, säger Nawsheen Hosenally.

Michael Ocansey är grundare av den digitala plattformen Agrocenta, som länkar samman små- och stora jordbruksorganisationer i Ghana. Han säger att många ungdomar i landet ser ner på jordbruket, eftersom det är en bransch som ger associationer till äldre personer som har svårt att försörja sig.
– Många yngre väljer att flytta från landsbygden till städerna i förhoppningen om att få en bättre framtid. Genom Agrocenta försöker vi förändra detta genom att arbeta för att förbättra livet för småjordbrukare, och genom att göra jordbruket sexigare för en yngre generation.

Han medger samtidigt att bilden av bönder som en grupp som får kämpa hårt för att överleva inte är helt osann. Men Michael Ocansey menar att det finns ett behov av att lyfta fram goda exempel, för att förmå fler ungdomar att vilja satsa på ett liv som jordbrukare.

Samtidigt är det inte enkelt för unga entreprenörer att satsa på jordbruk, eftersom många saknar tillgång till mark, kunskaper och finansiering.

Hinder för utveckling

Afrikanska utvecklingsbanken bedömer att kontinenten skulle kunna öka sin jordbruksproduktion kraftigt om bönderna slapp de hinder som utgörs av bland annat bristande tillgång till krediter, marknader och moderna hjälpmedel.

Samtidigt visar studier att de afrikanska länderna står inför en jättelik utmaning när det gäller att kunna erbjuda arbeten till alla sina ungdomar. Världsbanken beräknar att närmare 440 miljoner afrikaner kommer att komma ut på arbetsmarknaden bara under de kommande två decennierna.

Ji-Yeun Rim, som arbetar för OECD:s utvecklingscenter i Paris, säger att många av dessa ungdomar är dåligt utbildade och uppvuxna på landsbygden.
– Trots detta har många ungdomar på landsbygden höga förväntningar på arbeten, och vill inte arbeta inom jordbruket, säger Ji-Yeun Rim till IPS.

Enligt en färsk OECD-studie önskar sig 76 procent av de unga i utvecklingsländerna arbeten som är högkvalificerade, samtidigt som endast 13 procent av dem verkligen har sådana arbeten.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV