Hyresvärden Wallenstam har inlett ett samarbete med Zipcar, världens största bilpool, som därmed etablerar sig i Sverige. Tanken är att alla hyresgäster i Göteborg, Stockholm och Uppsala ska få gratis tillgång till bilpool. Framöver kan det även inkludera cykelpool.
Initiativet gör Wallenstam unik genom att blir först i Göteborg med att erbjuda hyresgäster gratis tillgång till en bildelningstjänst. Det har blivit allt vanligare bland bostadsrättsföreningar, framförallt vid nybyggnationer att inkludera bilpooler för de boende, men ännu har inga bostadsföretag med hyresrätter erbjudit att denna förmån ingår i hyran.
– Det är många som efterfrågar det här. Vi upplever att det finns en stor förväntan inför vad den här tjänsten kan innebära. Att ha tillgång till bil är viktigt för många, inte nödvändigtvis att äga en. Det innebär fördel både miljömässigt och ekonomiskt, att bara betala för det man använder bilen till, säger Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör på Wallenstam.
Samarbetet har smyglanserats under hösten. Just nu finns det 8 bilar runt Wallenstams fastigheter i Göteborg, innan årskiftet ska det vara 12 stycken. Totalt finns i skrivande stund 20 bilar i Stockholm, Göteborg och Uppsala och det ska fyllas på kontinuerligt tills dess att samtliga av Wallenstams hyresgäster har tillgång till poolbilar inom ett bekvämt avstånd.
– Wallenstams sätt att närma sig hållbar stadsutveckling stämmer mycket bra med vårt uppdrag och ambition att ge människor alternativ till att äga bilar i städer. Sverige är en perfekt marknad för bildelningstjänster. Bildelningsmarknaden växer i städer runtom i världen, där man även försöker tackla ökade problem med trängsel på vägarna, ökade utsläpp och att underlätta för människor att röra sig i och runt staden på enklare sätt, meddelar Zipcars representant Staffan Jansson via deras presstjänst.
Zipcar ägs av hyrbilsföretaget Avis Budget Group. Wallenstam har tidigare samarbetat med bilpoolen Volvoägda bilpoolen Sunfleet, som är Sveriges dominerande aktör på området, men det avbröts.
– Vi ville växla upp det och utöka och då fanns inte möjligheten, så då letade vi vidare, förklarar Elisabeth Vansvik.
Hyresgästerna betalar enbart för tiden som de använder bilen och avståndet de kör. Hittills är det enbart Wallenstams hyresgäster som får använda Zipcars bilar.
De modeller som används är Volkswagen Golf eller Kia Niro plug-in hybrid. Om det blir fler elbilar framöver kan de inte svara på i nuläget.
– Anledningen till just de bilar valdes var framför allt att de var ”lagom stora”. Det var mer fokus på att lösa transport från A till B än på märke eller modell. Just nu utreder vi efterfrågan och vad hyresgästerna vill ha inom tjänsten så vi kommer att inrikta vår utveckling efter det. Men en sak som är klar är att vi kommer framöver att erbjuda cykelpooler på några ställen, säger Elisabet Vansvik.
Inte heller Zipcar vill lova några elbilar i Göteborg framöver även om det inte är omöjligt.
– Vi kommer att fortsätta att uppdatera vår flotta, baserat på efterfrågan och utvärderar användningen av elbilar utifrån detta och även infrastrukturen för laddning av fordonen, låter Staffan Jansson hälsa.
En annan anledning som beskrivs som en fördel med bilpooler för just bostadsföretag är att när de etableras i ett bostadsområde så behövs inte lika många boendeparkeringar, och ytan kan därmed användas till något annat.
Inte minst rent ekonomiskt innebär det ofta en stor förlust med en parkeringsplats, jämfört med till exempel en bostads- eller butiksyta, som går att hyra ut eller sälja för ett väsentligt större belopp.
I en bilpool hyr du en bil och betalar bara för tiden du använder den och/eller distansen du kör. Oftast låses bilen upp med ett nyckelkort, via sms eller en app och bilnyckeln finns i bilen. Det finns tre huvudsakliga varianter av bilpooler.
Den vanligaste i Sverige är att företag hyr ut bilar och varje bil har en fast parkeringsplats dit den behöver lämnas åter.
Det andra alternativet är där privatpersoner hyr ut sina bilar enligt ett liknande koncept, men det är än så länge inte lika vanligt i Sverige. Nu börjar dock tekniken dyka upp för att underlätta även detta. SnappCar är en sådan aktör.
Det tredje systemet kallas ”friflytande” och finns enbart i Stockholm ännu. Aimo är ett nytt exempel med enbart elbilar. Där är det möjligt att lämna bilarna på fler platser i centrala staden, med varierad flexibilitet.