En rapport om klimatpåverkan från svenskarnas flygande är den mest nedladdade av alla publikationer på Chalmers det senaste året. – Det känns meningsfullt och stort, säger Jörgen Larsson som är en av medförfattarna.
Rapporten Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor från 2016 är den publikation som laddats hem allra flest gånger från Chalmers det senaste året. Rapporten har laddats ner över 400 unika gånger, vilket beskrivs som ”osedvanligt höga siffror”.
– Det känns meningsfullt och stort att få svart på vitt att vår forskning efterfrågas av många, säger Jörgen Larsson, forskarassistent vid institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap och en av författarna till rapporten, på Chalmers hemsida.
I rapporten har forskarna tagit fram en metod som mäter de totala utsläppen från flygresor, från startdestination till slutdestination, inklusive eventuella mellanlandningar. Tidigare har mätningarna utgått från enbart det bränsle som tankas i Sverige.
Rapporten föll inte i god jord hos flygbranschen, som enligt Jörgen Larsson ”gick i taket”. Forskarna blev anklagade för ovetenskaplig forskning och debattvågorna gick höga. I dag har det hela lagt sig och forskarna samarbetar nu med Swedavia, som äger bland annat Arlanda och Landvetter, och har fått tillgång till data att använda i sin fortsatta forskning.
– Många vill minska klimatpåverkan, men när det närmar sig deras egen dörr så blir det motstånd. Personligen känner jag att det känns väldigt meningsfullt att arbeta med det här. Om det finns en vilja att prioritera frågan i framtiden, så är det viktigt att kunskapen finns hos oss forskare.