Tobaksbolaget Skruf Snus AB får inte marknadsföra sitt snus som ”eko” eller ”ekologisk tobak”. Det har patent- och marknadsdomstolen fastslagit, skriver Dagens Juridik.
Ärendet inleddes av Konsumentombudsmannen (KO), som väckte talan i domstolen och begärde att snustillverkaren, vid vite om två miljoner kronor, skulle förbjudas att marknadsföra sitt snus som ”eko” och ”ekologisk tobak”.
Enligt KO – som efterlyste ett generellt förbud mot sådan marknadsföring – uppmanar Skrufs reklam till bruk av tobak, i såväl innehåll som grafisk utformning.
Skruf bestred talan, och hävdade att det handlar om ”sakliga och vederhäftiga påståenden”.
Domstolen delar dock KO:s uppfattning i fallet, och anser att konsumenter kan ”uppfatta begreppet ekologisk som att varan i fråga har hälso- och/eller miljöfördelar”.
Skruf förbjuds därmed, vid vite om en miljon kronor, att använda påståendena i sin marknadsföring. Det blev dock inget generellt förbud mot att marknadsföra tobaksvaror som ekologiska.