Startsida - Nyheter

Radar · Nyheter

Smart resetjänst ratade Göteborg för Stockholm

När Ubigo, en resetjänst som kombinerar kollektivtrafik med lånecyklar, taxi och bilpool, lanseras väljer de Stockholm framför Göteborg, trots en lyckosam testperiod här. Anledningen är trögheten hos Västtrafik enligt företaget.

– Vi är beroende av att kunna ha med kollektivtrafiken och paketera den på ett bra sätt. Västtrafik var med i samarbetet i början, men som en motvillig part. När det senare började gå bra för tjänsten ville de inte mer. De ville istället göra en egen tjänst, men kom sedan på att det kanske de inte fick inom ramen för sitt uppdrag, beskriver Hans Arby, vd för och grundare av Ubigo, och fortsätter:

– Det har tagit tid här. I Stockholm gick hela processen snabbare med SL.

Genom Ubigos tjänst kommer användaren att kunna nyttja kollektivtrafiken i Stockholm samt hyrbilar, lånecyklar och taxi. Förhandlingar pågår även med bilpooler. Deras förhoppning är att fler hushåll ska klara sig utan egen bil, något som testperioden i Göteborg visade tydligt.

– Folk ändrade beteende och var nöjda med det. Man ändrade färdmedel och planerade sina resor mer. Omkring 15 procent av de medverkande var mycket nöjda med sin mobilitet innan de var med i vårt test, efteråt var 50 procent nöjda, inklusive de hushåll som vi tog bort bilen från. I slutet av testet var många mycket mer negativa till att äga egen bil än vad de var i början.

En annan anledning till att de startar i Stockholm marknadsstorleken, men Hans Arby öppnar för att expandera till både Göteborg och Malmö framöver, om allt går som det ska med alla samarbetspartners.

– Vi har haft ett lyckat test med Ubigo 2014, säger Alice Roman, presskommunikatör på Västtrafik. Just nu är vi inne i en testfas med vårt arbete inom kombinerad mobilitet. Ambitionen att få en så stor bredd som möjligt i testerna, och lära oss så mycket som möjligt. Det ska också nämnas att vi har en god kontakt med SL och ser fram emot att följa deras arbete tillsammans med Ubigo.

Hans Arby är övertygad om att det viktigaste för att få folk att ställa bilen är att de erbjuds något bättre.

– I början använde människor vår tjänst mest av nyfikenhet, men de valde att vara kvar var bekvämlighet. Miljöargumenten var inte viktigast, och det är inget unikt för oss. Många gör gärna miljövänliga val men det ska inte drabba mig, så att säga.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV