Nya EU-regler kring transparens om politisk annonsering har gjort att Meta totalförbjuder politiska annonser på sina plattformar. Men stoppet slår bredare än så, bland annat mot budskap om mänskliga rättigheter, menar RFSL. Nu har organisationen lanserat ett ”osynligt typsnitt” för att kringgå förbudet.
Sedan den 6 oktober 2025 har Meta stoppat all politisk annonsering på sina plattformar inom EU. Bakgrunden är nya EU-regler som är tänkta att öka transparensen inom politisk annonsering. Syftet är att visa vem som ligger bakom en kampanj, men Meta har dragit det hela ett steg längre genom att förbjuda all politisk annonsering rakt av. Och förbudet berör även budskap som inte har något med partipolitik att göra, som till exempel mänskliga rättigheter, inkludering och jämställdhet. Något som drabbar många organisationer som använder sociala medier för att nå ut med sina budskap.
– Metas beslut att censurera samhällsdebatten är djupt oroande. Budskap som “stötta flyktingar”, “jämställdhet för kvinnor” och ”alla transpersoner har rätt att få sin röst hörd!” betraktas plötsligt som för politiska för att få spridas. EU-reglerna har goda intentioner om att skapa större transparens, det är helt nödvändigt. Men Metas beslut handlar inte om transparens, det är censur, säger Felix König, kommunikationschef på RFSL, i ett pressmeddelande.
Därför lanserar nu organisationen ett nytt typsnitt: The human writes font. Det är utformat på så sätt att det är osynligt för Metas AI, men fullt läsbart för människor. På så sätt kan budskapen fortfarande spridas.
– Vi vet att det här inte är en permanent lösning. Men det är ett sätt att synliggöra hur orimligt det är att företag som Meta hindrar organisationer från att prata om grundläggande mänskliga rättigheter. Vad händer med vår demokrati om stora techbolag tar över den? Nu måste EU och svenska regeringen agera, säger Felix König i pressmeddelandet.
RFSL är inte de enda som drabbas. Nyligen rapporterade DN om att även den svenska valmyndigheten inte kommer att kunna annonsera på Metas plattformar under valåret.
– Facebook och Instagram har varit en stor kanal för oss för att informera om var, när och hur valet äger rum. Därför är beskedet ett allvarligt demokratiproblem, säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten, till DN.
Nu uppmuntrar RFSL andra organisationer som drabbas av Metas förbud att använda The human writes font för att få ut sina egna budskap. Med hjälp av typsnittet kan man skapa en bild av sitt budskap som sedan är redo att användas i annonser.
