Prenumerera

Logga in

Radar · Djurrätt

Djurrättsalliansen: ”Mjölk ger starka men”

Två annonser, med en ko och en kalv, i tunnelbanan.

I en ny kampanj i Stockholms tunnelbana twistar Djurrättsalliansen till en gammal slogan från mjölkindustrin. ”Mjölk ger starka ben” blir ”mjölk ger starka men”, med syfte på kor och kalvars situation i djurindustrin.

Runtom på perronger i Stockholm syns nu stora affischer med bilder på kor och kalvar som inte alls stämmer överens med de bilder som brukar visas upp i reklamen för olika mjölkprodukter. I stället för gröna ängar syns kor uppradade för mjölkning, en ko på ett gödseltäckt betonggolv samt inte minst ögonblicket då en nyfödd kalv separeras från sin mamma.

I bildtexten till den sistnämnda står det: ”En ko föder en kalv om året för att upprätthålla en hög mjölkproduktion. Direkt efter födseln separeras de och kalven placeras ensam i en box medan kons mjölk säljs till människor. Lev djurvänligt. Skippa komjölken.”

– Det är hjärtskärande att veta att kor föder kalv efter kalv som tas ifrån dem direkt efter födseln. Vi hoppas att många känner som vi – att det är oacceptabelt att behandla andra kännande individer på det här sättet, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen, i ett pressmeddelande

Fotona i annonserna är tagna av Djurrättsalliansen på svenska gårdar under 2025, och tanken med annonserna är att informera allmänheten.

– Djurindustrierna är till stor del dolda och vi vill ge allmänheten en inblick i hur djur i Sverige behandlas på grund av människans mjölkkonsumtion. Utan insyn är det lätt att tro på mjölkreklamens idyll, men verkligheten för djuren ser helt annorlunda ut, säger Malin Gustafsson i pressmeddelandet.

Hon menar att det finns en enkel lösning på problemen. 

– Skippa komjölken helt enkelt. Då skulle kor och kalvar slippa få men för livet av vår konsumtion.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>