Black Friday och Black week har gått om julhandeln, och på fredag väntas svenskarna slå konsumtionsrekord. Novemberveckan innebär också en peak i utsläpp, och medan storföretag som Ikea nobbar fenomenet tycker finansministern att Black Friday är bra.
Julhandeln överskuggas numera av Black Friday och dess avfällingar Black week – namnet till trots sällan begränsad till bara sju dagar – och Cyber Monday, som präglar hela månaden november. Förra året låg handeln högre under sista veckan i november än under veckan före jul, rapporterar tidningen Näringslivet utifrån SCB:s siffror.
Under årets kampanj har det rapporterats om allt från bedräglig marknadsföring till att storföretag som Biltema och Ikea nobbar hela jippot. Även mindre butiker väljer att profilera sig som ett både mer hållbart och ärligt alternativ genom att inte haka på realisationshetsen, medan miljö- och konsumentorganisationer uppmanar till mer genomtänkta inköp, eller inga alls.
Svårt stå emot
Privatkonsumtion är en stor miljöbov och står för cirka 60 procent av Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp, enligt Naturskyddsföreningen. En analys från organisationen T&E 2022 visade att utsläppen från lastbilstransporter av detaljhandelsvaror ökar med 94 procent under Black Friday-veckan.
– Konsumtionen av onödiga prylar och kläder behöver minska. Vi vill uppmärksamma hur handeln använder olika köptriggers under Black week för att få oss att konsumera saker som vi egentligen inte behöver. Det kan vara svårt att stå emot och leda till överkonsumtion, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.
Hjärnans belöningssystem aktiveras av reor och ”sista chansen”-budskap och forskning visar att ekonomisk oro kan trigga impulsiva köp. Enligt Dolores Danielsson, psykolog på den digitala mottagningen Din Psykolog, kan erbjudanden och reor bli som en påminnelse om det man inte har råd med om ekonomin är ansträngd, och skapa stress.
Miljarderna rullar
De senaste sex årens veckostatistik från SCB visar att konsumtionen under Black week i genomsnitt var 7,2 miljarder kronor högre än under en vanlig vecka, då svenska hushåll handlar för knappt 48 miljarder kronor.
I fjol ökade konsumtionen med 11,7 miljarder kronor under den aktuella veckan – som i år infaller 24-28 november – jämfört med en genomsnittlig vecka.
– Ökningen sker under hela veckan, men blir särskilt tydlig på fredagen. I fjol uppgick konsumtionen till 11 miljarder kronor på fredagen, cirka 4 miljarder mer än en genomsnittlig dag, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) hör till dem som uppskattar Black Friday.
– Det sätter fart på svensk ekonomi, säger hon till Aftonbladet.
Jämn nivå
Enligt Svensk handel planerar “rekordmånga” att handla under Black week 2025. Av de 1000 personer som deltog i näringslivsorganisationens enkät svarade 57 procent att de planerar att handla under Black week-rean, jämfört med 56 procent i fjol. 2023 var det bara 43 procent som smidde köpplaner, medan det 2020 var lika stor andel som i år, 57 procent.
Lika många som förra året svarade ”ja, definitivt” på frågan om man planerar att handla, medan något fler (38 procent) svarade ”ja, antagligen” jämfört med 2024 (36 procent).
– Ökningen sker under hela veckan, men blir särskilt tydlig på fredagen. I fjol uppgick konsumtionen till 11 miljarder kronor på fredagen, cirka 4 miljarder mer än en genomsnittlig dag, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Under hela året har hushållens konsumtion hållit sig på en ganska jämn nivå.
– Trots ökade reallöner och höjda tullar kan man varken se någon tydlig upp- eller nedgång i konsumtionen under 2025, säger Daniel Lennartsson.
Naturskyddsföreningens tips för att stå emot köphetsen
1. Är det här ett planerat köp – eller har det uppkommit i stunden?
2. Är det något jag verkligen behöver?
3. Hur bra kvalitet är produkten som jag funderar på att köpa? Hur länge kommer den att hålla?
4. Går det att köpa produkten begagnad eller låna den i stället?
5. Gå inte in i butiker och skrolla inte på shoppingsajterna så ofta.
6. Säg nej till reklam på mejl och sms. Överst i mejlet kan du avsluta en prenumeration och läs i sms:et om hur du gör.
7. Avfölj influerare på sociala medier.
8. Unna dig något annat – som en naturupplevelse eller umgås med nära och kära.
9. Skapa betänketid – låt dina påtänkta köp ligga i nätbutikens shoppingkorg några dygn så försvinner ofta suget.
