Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Flygresan värre än vad du tror: ”Chockerande”

Flyg passerar flygtorn.

De flesta som räknar ut utsläppen för sin flygresa får fel svar. En ny studie visar att verktygen kan underskatta påverkan med upp till fem gånger.
– Siffrorna är chockerande, säger forskaren Jhuma Sadhukhan till New scientist.

Forskarna bakom en ny studie har tagit fram ett eget beräkningsverktyg för flygets klimatpåverkan och sedan jämfört det med en rad etablerade verktyg, däribland de som International air transport association (IATA) och Civil aviation organization (ICAO) tagit fram. En resa med ett B777 flygplan mellan Singapore och Zürich skulle enligt deras verktyg släppa ut omkring 3000 kilo koldioxid, medan forskarna istället fick fram att resan skulle släppa ut 14 000 kilo, rapporterar New scientist.

– Effekten är betydligt större, säger Eduard Goean från University of Surrey och Therme group, ett företag baserat i Österrike.

Forskarnas verktyg tar hänsyn till flera faktorer som andra ofta utelämnar, till exempel att flyget ofta inte tar den, ur klimathänsyn, mest ideala rutten. Till skillnad från andra kalkylatorer är den också dynamisk i den meningen att tidigare flyginformation kontinuerligt uppdateras. Den tar även hänsyn till tid som spenderas på taxning före start och efter landning, hur fullt ett flygplan sannolikt kommer att vara, samt alla kända sätt på vilka flygning kan påverka klimatet, inklusive bildandet av kondensstrimmor, kväveoxider och vattenånga, skriver New scientist. Något vissa verktyg helt utelämnar och andra tar hänsyn till – men på ett ofullständigt vis, enligt forskarna. 

– Vår är mer omfattande, säger Jhuma Sadhukhan.

Utvecklar en app

Bristerna i de befintliga verktygen leder till ”inkonsekventa och felaktiga bedömningar, vilket utgör ett allvarligt problem för flygbolag, beslutsfattare och passagerare, som är beroende av exakta data för att kunna fatta välgrundade beslut i syfte att minska miljöpåverkan”, skriver forskarna i studien. 

En talesperson från ICAO säger till New scientist att deras kalkylator inte kvantifierar klimatförändringarnas påverkan av flygplansutsläpp med hjälp av Radiative forcing index (ett mått som tar hänsyn till andra gaser än koldioxid) eller andra liknande multiplikatorer, eftersom det ännu inte finns någon vetenskaplig konsensus i frågan. 

Forskarnas kalkylator som går under det föga lättillgängliga namnet Air travel passenger dynamic emissions calculator (ATP-DEC), går ännu inte att använda av allmänheten. Men de säger till New scientist att en app är under utveckling och väntas bli tillgänglig nästa år. 

Studien har publicerats i Communications earth & environment.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>