Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Svart sot ökar i Arktis – Nordiska rådet vill se minskning  

Fartyg på Svalbard.

Nordiska ministerrådet har antagit en resolution som ska resultera i renare fartygsbränslen i Arktis. Oljebaserade bränslen ger upphov till svart sot som lägger sig på isarna, påskyndar avsmältningen – och accelererar uppvärmningen. 
–  Utsläppen av svart sot från fartyg som förbränner oljebaserade bränslen har mer än fördubblats under det senaste decenniet, säger Sian Prior, rådgivare för Clean arctic alliance. 

De nordiska länderna uppmanas ta fram och driva igenom en reglering i Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), som skulle få fartyg som trafikerar i och nära Arktis att öka användningen av renare bränslen, till exempel flytande fossilgas (LNG). Beslutet i Nordiska ministerrådet i veckan fick ett varmt mottagande av Clean arctic alliance, ett internationellt nätverk av miljöorganisationer som arbetar för att skydda Arktis. Organisationen pekar bland annat på att förbrukningen av oljebaserade bränslen fördubblats de senaste tjugo åren, vilket har en stor klimatpåverkan. Inte enbart på grund av de direkta utsläppen, utan också genom det svarta sot som bränslena ger upphov till. 

– När det släpps ut från fartyg nära Arktis lägger det sig på snö och is, vilket påskyndar smältningen och blottar mörkare land och hav, som i sin tur absorberar mer värme. Denna förlust av planetens reflektionsförmåga – eller albedo – bidrar till den snabba uppvärmningen i Arktis, säger Sian Prior, rådgivare för Clean arctic alliance. 

Han uppmanar nu de nordiska länderna att inte dra benen efter sig, utan snabbt snickra ihop ett förslag som kan hanteras på nästa möte inom IMO (PPR13) i februari. Deadline för att lämna in ett förslag som kan behandlas på mötet är den 5 december. 

Allt fler fartyg i Arktis

Antalet fartyg i Arktis har ökat med 37 procent och den seglade sträckan med 111 procent mellan 2013 och 2023. Samtidigt växer intresset för kortare sjöfartsvägar genom Arktis. Det medför en ökning av utsläpp av växthusgaser och sotpartiklar. Sotpartiklar är särskilt skadliga då de, när de avsätts på is och snö, minskar dess reflektionsförmåga (albedo), vilket leder till snabbare issmältning och ytterligare uppvärmning av regionen – en process som kallas ”arktisk förstärkning”. Sotpartiklarna bedöms ha en klimatpåverkan på mer än 3 000 gånger den som koldioxid har, och utgör cirka en femtedel av den internationella sjöfartens globala uppvärmning.

Nordiska ministerrådet/Arktiska rådet
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>