När SJ meddelade att deras nattåg till Berlin skulle rulla för sista gången i augusti 2026 protesterade många tågresenärer. Men nu träder ett tyskt bolag in som en räddare i nöden.
– När marknaden förändras letar vi efter lösningar, säger Markus Hunkel, VD för RDC Tyskland.
SJ:s subventioner för att driva linjen till Berlin väntas försvinna i samband med att budgeten röstas igenom. Därför tog bolaget beslutet att lägga ned linjen i slutet av augusti. Men nu meddelar det tyska privata bolaget RDC Germany Group, som stått för personal och vagnar i SJ:s förbindelse, att bolaget kommer att ta över SJ:s nattågsförbindelse, efter att subventionerna upphör.
Vill vidareutveckla
”Som ett av få järnvägsföretag i Tyskland som specialiserar sig på nattåg, besitter RDC den nödvändiga erfarenheten och infrastrukturen för att självständigt hantera den fortsatta driften. Detta säkerställer att tjänsten förblir ett attraktivt, klimatvänligt och bekvämt alternativ till flygresor – särskilt i en tid då hållbar mobilitet blir allt viktigare i hela Europa”, skriver företaget.
Men turtätheten kommer att minska och bara hälften av avgångarna väntas bli kvar, enligt tyska medier som Dagens nyheter refererar till.
– När marknaden förändras letar vi efter lösningar. Vårt mål är att säkra och vidareutveckla internationella nattågsförbindelser som denna på lång sikt, säger Markus Hunkel, VD för RDC Tyskland i pressmeddelandet.
”En viktig länk”
Bolaget beklagar samtidigt i pressmeddelandet att den initiala finansieringen upphört och att satsningen är utmanande. Nattåg är kostnadsintensiva – och att konkurrensen från andra operatörer och flygbolag kvarstår, skriver bolaget. Men att man tillsammans med SJ visat ”att internationella nattåg kan köras framgångsrikt även i en utmanande miljö”.
– Denna förbindelse är en viktig länk i det europeiska nattågsnätet – och vi kommer att fortsätta med den, säger Markus Hunkel.
Flyget subventioneras i Europa genom skattebefrielser och genom direkta finansiella stöd till flygplatser och regional flygtrafik. Det innebär att resenärerna inte betalar för alla flygets verkliga miljö- och samhällskostnader, vilket gör flyg billigare än tåg på många sträckor.
