Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Överenskommelse om Östlig förbindelse – men fortsatt strid väntar

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Regionen, regeringen och berörda kommuner har kommit överens om en avsiktsförklaring för Östlig förbindelse, rapporterar flera lokala medier. 
– Ett genombrott och ett mycket viktigt steg för att kunna förverkliga ringleden runt Stockholm, kommenterar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Östlig förbindelse är ett enormt vägprojekt – en tunnel mellan Nacka och Ropsten. Den uppgörelse som nu är klar innebär att regionen, regeringen och berörda kommuner nu lovar att göra det som krävs enligt lagen och ta fram ”behövliga underlag” för Östlig förbindelse, skriver tidningen Mitt i. Det under förutsättning att regeringen i sin tur ”löser finansieringen för det enorma vägprojektet”, som enligt Mitt i har en prislapp på 34 miljarder kronor. Mitt skriver också att regeringen går med på att tillföra de miljarder som saknas för att bygga klart en ny tunnelbana och att byggstarta Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen, som en del av uppgörelsen. 

Till Mitt i säger Jakop Dalunde (MP), ordförande i Region Stockholms trafiknämnd, att det inte ska ses som en eftergift från partiet, som länge motsatt sig satsningen.

– Regeringen försökte dels få oss att ta ställning politiskt för det här robust olönsamma vägprojektet, dels att vi skulle vara med och finansiera det. Båda de sakerna har vi lyckats stoppa, säger Jakop Dalunde.

– Jag vill understryka att vi inte har tagit ställning för Östlig förbindelse. Att hjälpa till med att ta fram planunderlag hade man behövt göra oavsett den här avsiktsförklaringen, så det är egentligen ingenting nytt.

“Tänker inte lämna walk over”

Inne i stadshuset spelar också Åsa Lindhagen, klimat- och miljöborgarråd i Stockholms stad, ned dagens besked. Det enda staden gjort – är att klargöra förutsättningarna, uppger hon för TT.

– Jag vill vara glasklar med att S, V och MP i Stockholms stad fortsatt säger nej.

Till Mitt i säger hon att ”vi tänker inte stå tysta och lämna walk over till en motorväg som blir en enorm förlustaffär”.

– Tvärtom kommer vi att arbeta aktivt mot det här, och det är vår gemensamma syn inom styret.

Mitt i: Har ni inte lovat att göra det lagen kräver av er och ta fram detaljplaner?

– Det står ingenting om att vi ska delta i detaljplanearbetet. Vi lovar bara att vi ska följa svensk lag och det är en självklarhet. Dessutom står det att vi ”ska bidra konstruktivt till att klargöra övriga förutsättningar”. Och det gör vi gärna, vi kommer att bidra med vårt underlag som visar hur olönsamt och klimatskadligt projektet är.

Till DN skriver samtidigt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att ”för regeringen och mig har det varit viktigt att få dessa delar på plats i förhandlingarna och att alla parter överens. Det ska vara långsiktigt och hålla över tid”.

Både oppositionen i Region Stockholm, och Stockholms Handelskammare, ser det också som en viktig vinst, rapporterar Dagens nyheter.

– I dag ska man vara glad! Det här är det sista som krävs för att knyta ihop Stockholms ringled som också skulle innebära betydligt bättre och enklare resor i huvudstadsregionen, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>