Subventionerna som håller nattågen mellan Paris och Berlin och Paris och Wien flytande riskerar att upphöra efter årsskiftet. Det varnar kampanjgruppen Oui au train de nuit, som också slår ett slag för ett nattåg mellan Paris och Malmö.
Hoppa på tåget i Berlin eller Wien och vakna upp i Paris nästa morgon. För en tågentusiast kan det låta som något av en dröm. I december 2023 och december 2021 öppnade respektive tåglinjer. Men nu står tåglinjerna inför att kunna läggas ned. Operatörerna, det österrikiska tågbolaget ÖBB och franska SNCF, är beroende av subventioner för att hålla linjerna igång. Ett problem när Frankrike börjat dra åt svångremmen för sina statsfinanser. Enligt kampanjgruppen Oui au train de nuit? ser subventionerna på nattågen nu att utebli i nästa års budget – och har lanserat en kampanj för att rädda tågen.
Flyg får ”massiva” subventioner
Enligt gruppen har tågbolagen delvis sig själva att skylla. Anledningen är att operatörerna inte har hållit ett löfte om att skapa en daglig trafik (tåget går bara 3 dagar i veckan), vilket de menar slår mot tillförlitligheten och försämrar ekonomin. Men också att SNCF inte säljer biljetter till nattågen på sin app eller ”ens annonserar existensen av dessa tåg, som de ändå driver”. Gruppen lyfter också att flygtrafiken får en subvention på 30 till 40 euro per flygbiljett genom skattelättnader.
”Med andra ord subventioneras det mest förorenande transportsättet massivt, samtidigt som det hindrar framväxten av ett mer förmånligt alternativ.”
Vill se tåglinje till Malmö
Gruppens kritik riktas även mot EU:s snåriga regelverk, som gör det svårt för stater att subventionerna internationella tåglinjer.
”EU bör tydligare godkänna subventioner för internationella tåg , åtminstone tillfälligt, under den period då flygfotogen förblir skattefri. EU skulle kunna subventionera nattåg för att balansera konkurrensen med flygresor och återuppbygga nattågsnätet efter två decennier av underinvesteringar. Detta är en brådskande åtgärd för att ha ett alternativ i en tid då flygresor kommer att bli dyrare”.
Istället för att dra ner på nattågen uppmanar gruppen SNCF att tänka offensivt och skriver att Österrike skulle kunna tillhandahålla tågen, som är den största kostnaden.
”För SNCF är detta därför en möjlighet att äntligen testa internationella nattåg med full kapacitet. Detta är ett nödvändigt steg för att möjliggöra andra driftsättningar i framtiden, till Köpenhamn, Malmö, Barcelona, Madrid, Milano, Venedig, Rom, Prag, etc”.
