Prenumerera

Logga in

Energi · I blickfånget

Tågnörden som vill utmana flygbolagen

Många resor har det blivit sedan Thibault Constant startade youtubekanalen Simply Railway för åtta år sedan.

Samtidigt som SJ lägger ner nattågslinjer till Norrland så planerar fransmannen Thibault Constant att starta ett tågbolag som kör nattåg över hela Europa – bland annat Stockholm-Luleå. Syre har pratat med tågentreprenören som själv spenderat över 400 nätter ombord på nattåg om varför han tror att nattåg, och inte flyg, är framtiden.

Thibault Constant har ett par hektiska veckor. Det nya tågbolaget Nox Mobility, som han startat upp tillsammans med en av personerna bakom Flixtrain, håller på att lanseras och samtidigt är han som vanligt ständigt på resande fot. 

– Jag kom hem med ett nattåg från Bryssel igår och imorgon kommer jag ta ett tåg till Warszawa och därifrån vidare med tåg till Rijeka (stad i Kroatien, reds. anm.), säger han när vi ses över ett videosamtal. 

Det är ingen överdrift att påstå att Thibault Constant föddes in i tågbranschen. Hans pappa jobbade för det statliga franska järnvägsbolaget SNCF och han och hans bror fick ofta följa med på tågresor runtom i Frankrike. När han själv blev vuxen arbetade han också för bolaget en period innan han fick jobb som ingenjör på Alstom, ett franskt bolag som bland annat tillverkar tåg, tunnelbanetåg och spårvagnar. 

2017 startade han en youtubekanal, Simply Railway, där han reser med olika tåg i Europa och recenserar alltifrån säten till toaletter. Under årens lopp har det blivit över 400 nätter ombord på olika nattåg. Han har dessutom skrivit en bok om nattåg, rest med tåg kors och tvärs över USA och ja … tåg verkar vara en passion helt enkelt. 

I restaurangvagnen på ett tåg på väg mot Hamburg. Foto: Privat

På Simply Railway, som Thibault Constant fortfarande driver, så är allt filmat ur hans förstapersonsperspektiv vilket gör att man nästan aldrig får se hans ansikte. Dessutom innehåller videoklippen undertexter men inget tal.

Varför har du valt det här upplägget?

– När jag startade den här kanalen 2018 var jag inte så bra på engelska, och jag var inte helt bekväm med att visa mitt ansikte. Jag är ingen influencer, jag tycker inte om att synas. Så jag valde det här perspektivet och många verkar uppskatta det. En del tittar på mina filmer när de ska somna, och andra vill få känslan av att de reser utan någon störande bakgrundsmusik. Det finns många andra youtubers som pratar om sina resor, men jag har blivit känd som youtubern som aldrig pratar och som bara visar tågen – och jag är helt okej med det. 

”Har aldrig slutat tro på idén om nattåg”

Efter pandemin har tågtrafiken i Europa ökat kraftigt, mellan 2022 och 2023  ökade exempelvis antalet tågresenärer i EU med 11,2 procent. Thibault Constant minns dock en tid då många menade att tåg i allmänhet, och nattåg i synnerhet, var på väg bort. 

– Alla sa ”nattåg kommer aldrig att komma tillbaka, det är en död idé”. Men jag har aldrig slutat att tro på nattåg. Så när det började bli inne igen, efter 2020, så var jag en av de få som ägnade mig åt att lyfta fram dem.  

– Jag brukade faktiskt flyga en hel del också, innan jag insåg hur dåligt det var. Men en fantastisk sak med tåg är att du får möjligheten att möta många fler människor, helt enkelt eftersom folk ofta är mer avslappnade på tåg och mer öppna för konversationer. Samtidigt så reser jag mycket i jobbet och det finns stunder då jag verkligen inte vill vara social, så det här är väl både det bra och det dåliga med tågresande. 

Thibault Constant framför ett tåg i Berlin. Berlin är även den stad som det nya bolaget Nox Mobility kommer att ha som bas. Foto: Privat

En annan sak som han lyfter som en fördel med nattåg är glädjen i att somna på ett ställe och vakna upp och titta ut genom fönstret och inse att du befinner dig  någon helt annanstans, kanske till och med i ett annat land. 

– Det här är något som inget annat transportsätt kan erbjuda, i alla fall inte på samma sätt som tåg. 

Olönsamt

Samtidigt som tågresandet har fått något av en renässans i Europa så har många tågbolag fortfarande problem med lönsamheten. I Sverige drog SJ för ett tag sedan in nattågen från Göteborg till Norrland eftersom de inte ansågs lönsamma och nyligen kom även nyheten att Trafikverket inte har fått in ett enda anbud på att köra nattåg från Stockholm till övre Norrland efter 2026. Thibault Constant säger att han har viss förståelse för att många väljer bort nattågen, så som de fungerar i dag.  

– När jag försöker övertyga folk om att de borde åka nattåg får jag ofta som svar: ”Ja jag gjorde det och jag blev två timmar försenad”, eller ”jag delade kupé med en främling som snarkade och vägrade att släcka lampan”, eller ”det kostade mig 250 euro och jag kunde inte sova på hela natten” … Det är de här sakerna som gör att många som testat nattåg inte återvänder till det utan fortsätter att flyga. 

Thibault Constant startar Nox Mobility tillsammans med Janek Smalla, som bland annat var med och drog igång Flixtrain. Foto: Nox Mobility

Tanken med det nya tågbolaget som han startar är att man ska slippa just de här sakerna. Genom smart planerade tågvagnar kommer alla som reser med tågen få en privat sovvagn där de antingen sover ensamma, eller delar med någon som de redan känner. Ambitionen är även att hålla nere priserna och att tågen ska vara punktliga, detta menar han bland annat kommer ske genom att de har färre stopp på vägen än de flesta nattågen. I och med att de planerar att inte ingå i PSO (EU:s transportlagstiftning om tillhandahållande av allmännyttiga tjänster) så kommer de inte att få subventioner, men är heller inte ålagda att följa de strikta regler som finns om att stå stilla under vissa tider, att ha en viss storlek på sätena med mera – något som han menar skapar en konkurrensfördel gentemot andra nattågsoperatörer. 

Vill rädda planeten

Thibault Constant säger också att en av huvudanledningarna till att han och hans kollega Janek Smalla startar Nox är att de vill bidra till att rädda planeten och att det ska finnas bättre alternativ för långresor än flyg. 

Trots att vi befinner oss mitt i en klimatkris så väljer många fortfarande att ta flyget istället för tåget när de åker på semester, vad är den huvudsakliga anledningen till det tror du?

– Först av allt: priserna. Om du vill ha en egen säng så kostar det alltid långt över 100 euro och du blir kanske ändå tvungen att dela kupé med personer som du inte känner. Många menar ju också att det är mer bekvämt att flyga, men är det verkligen det? Jag menar, du måste ta dig till och från flygplatsen och vara på flygplatsen lång tid i förväg, och det är ofta ganska trånga säten. Det här är något som fler och fler inser så då bestämmer man sig för att ta nattåget istället, men så visar det sig att det kostar 200 eller kanske 300 euro, och det är ändå inte säkert att du kommer fram i tid …

– Både jag och Janek har spenderat väldigt mycket tid på de europeiska järnvägarna och det är magiskt, det är romantiskt men samtidigt … det är så mycket som är trasigt och som skulle behöva lagas.  

Efter alla dina resor i Europa, har du någon favoritrutt som du skulle vilja rekommendera?

– Jag älskar att resa i Italien. Det finns en tågrutt till Sicilien där man vaknar av att tåget åker ombord på en färja, det är ganska fantastiskt. Men en sträcka som jag verkligen uppskattar mycket också är Hamburg-Stockholm, eller Berlin-Stockholm. Jag älskar verkligen att resa med tåg till Skandinavien.

I Sverige, och säkert i de flesta länder i Europa, klagar många över att tågen aldrig kommer i tid, vad tänker du om det? 

Thibault Constant suckar igenkännande. 

– Ja, det verkar som att folk älskar att klaga på tågen. Till och med i Schweiz som har bland de punktligaste tåglinjerna i världen så klagar folk på att tågen inte är i tid. Jag antar att det är som med skatterna ungefär, det är bara ett lätt ämne att klaga på. 

Tågresor i USA

Under en period arbetade Thibault Constant för ett tågföretag i USA, så förutom många resor över den europeiska kontinenten har han även rest mycket med tåg i USA – något som han varmt rekommenderar.

– Det går visserligen väldigt långsamt, men faktum är att bekvämligheten är mer än okej och du kan ta dig till extremt avlägsna platser med tåg. 

Särskilt minns han en tågresa som tog över två dygn. 

– Då är det bara att acceptera – jag kommer att vara fast på det här tåget i 52 timmar. Och ska jag vara ärlig så kändes det som att det gick jättesnabbt. Åtta timmar på ett tåg i USA kändes som en timme på ett tåg i Europa. Du vet, du läser den där boken som du skulle ha velat läsa under flera år, du avslutar allt arbete som du behöver göra … Det här är ett av de sällsynta ögonblick då jag verkligen har känt mig utanför tiden.

Förutom Europa och USA har han även gjort en del tågresor i Sydamerika, i Afrika har han dock bara rest med tåg i Marocko och i Asien enbart i Sydkorea. 

– När vi startar Nox nu så har vi valt att fokusera på Europa för här finns redan infrastrukturen och ett tankesätt som gör det möjligt för bra nattågsförbindelser.

Karta som visar Nox mobilitys planerade nattågslinjer. Grafik: Nox mobility

Thibault Constant uppskattar att Nox-tågen kommer vara färdiga och igång under 2027 och att de första kommersiella turerna kommer att köras under 2028. 

Kommer ni bara att köra nattåg, eller kommer ni även att ha tåg som går på dagen?

– från nu och fram till 2035 kommer vi att vara helt fokuserade på nattåg. Men den långsiktiga visionen är absolut att även köra dagtåg, så snart vi är etablerade och har ungefär 35 rutter så kommer vi börja kika på dagtågmarknaden.  

Så, när kommer det bli möjligt att ta nattåget från norra Sverige och ner till kontinenten?

Thibault Constant skrattar till lite och säger sedan:

– Vi kommer inte att köra direkt från norra Sverige ner till övriga Europa, för det skulle helt enkelt inte vara lönsamt eller schysst mot personalen på tågen. Men vi kommer att ha en hub i Stockholm och därifrån kommer det att gå turer till Luleå, Oslo och Köpenhamn. 

Han förklarar att tanken är att man ska kunna åka nattåg från Luleå till Stockholm, spendera dagen i Stockholm och sedan ta ett nytt nattåg ner till Köpenhamn. Längre tågresor än tolv timmar tror han inte på, dels för att det är olönsamt eftersom man skulle behöva ha extra personal ombord på tågen, men också för att de kundundersökningar de gjort visar på att de flesta nattågsresenärer vill kunna åka hemifrån någon gång mellan klockan åtta och elva på kvällen och komma fram mellan halv sju och halv tio på morgonen. 

– De vi siktar in oss på är egentligen inte klassiska nattågsresenärer som barnfamiljer och miljömedvetna utan de vi vill fånga är personer som kanske flyger två gånger i veckan i jobbet. För många av dem är inte nattåg ett alternativ just nu, men vi för diskussioner med flera stora företag och försöker övertyga dem om de miljömässiga fördelarna med nattåg.

Nox mobility

Det Berlinbaserade start up-företaget Nox mobility vill fungera som ett realistiskt alternativ till kortdistansflyget. Ledorden är privatrum, effektivitet och överkomliga priser. De första tågen kommer börja rulla under 2027, men redan nu kan man på hemsidan se tidtabeller, bilder på tågsängar och en karta som visar vilka sträckor som de planerar att trafikera.

Nox
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV