Prenumerera

Logga in

Radar · Politik

De kan vinna årets greenwashpris: ”Vill synliggöra falsk grön marknadsföring”

Det finns en risk att greenwash normaliseras, menar Jordens vänners ordförande Karmapriya Muschött.

Ikea, Arla och SCA är årets finalister i organisationen Jordens vänners tävling Svenska greenwashpriset. Kandidaterna presenterades på Almedalsveckans första dag och nu är omröstningen öppen fram till Bokmässan i Göteborg då ”vinnaren” ska utses.

Målet med anti-priset, som delats ut av Jordens vänner i 15 år, är att synliggöra falsk grön marknadsföring. Greenwash är ett allvarligt och vanligt förekommande problem, menar organisationen.

– Hela samhället genomsyras av greenwash och vi matas med det varje dag; på livsmedelshyllorna, i reklam, i tidningar – överallt. Det finns en risk att det normaliseras, säger Jordens vänners ordförande Karmapriya Muschött. 

Det är allmänheten som nominerar och röstar fram vinnaren, men Jordens vänner går igenom kandidaterna och avgör om det handlar om allmän miljöförstöring eller verklig greenwash enligt den vetenskapliga definitionen. I år såg de en tydlig trend bland nomineringarna.

– Förut har både regeringar, ministrar och myndigheter varit nominerade. I år fanns ett stort fokus på företag och företagens makt. De som fått allra flest nomineringar var Arla, SCA och IKEA, tre företag som även tidigare fått mycket kritik för greenwash.

Enligt Jordens vänner genomsyras alla de tre företagens kommunikation av samma slags berättelse: att stora företag leder vägen i omställningen och att vi kan fortsätta konsumera och leva precis som vanligt. Det är tydligt i nomineringarna att människor vill att det sätts gränser för hur företagen får agera, menar Karmapriya Muschött.

Omröstningen pågår fram till prisutdelningen på Bokmässan i Göteborg den 27 september. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV