
När polisen presenterade sin utredning om skolskjutningen i Örebro i dag lyftes upprepade motgångar kring Rickard Anderssons försörjning som möjligt motiv. Men inget som skulle kunna peka på att det var rasistiskt motiverat.
– Vi har inte alla svar men den bild som vi nu, drygt tre månader efter dådet har fått, ger oss ändå en bättre förståelse för vad som faktiskt utlöste det här agerandet, säger Patrik Ungsäter, regionpolischef i Bergslagen.
Strax efter 12.31 ska det första skottet ha avlossats av Rickard Andersson inne på Risbergska skolan i Örebro. Det enligt ett vittne som ringer ett samtal och som strax därefter hör skotten. Rickard Andersson ska innan dådet ha tillbringat en tid inne på en toalett, där hans förnödenheter senare hittas – men också amfetamin och koffein. Innan han tar sitt liv skjuter han tio personer till döds och skadar sex andra. När han hittas död 13:40 i ett klassrum hittar polisen också ett pumphagelgevär och ett halvautomatiskt gevär, samt ytterligare ett skjutvapen och 195 oavfyrade patroner.
– Den misstänkte hade förberett sig med vapen och ammunition för att kunna agera mot ett mycket stort antal människor, säger Henrik Dahlström, polisens kommenderingschef i samband med dagens pressträff.
Mobilen saknas
Så varför utförde då Rickard Andersson dådet? Henrik Dahlström börjar med att säga att det han redogör för är polisens bild just nu, att viktiga aspekter saknas. Ännu har varken mobil eller eventuella hårddiskar återfunnits.
– Den misstänkte hade upplevt långvariga och upprepade motgångar kring sin försörjning. Han var beroende av intyg från vården för att säkerställa den. Livssituationen innebar osäkerhet, omprövningar och avslag under lång tid, samt en försörjning som aldrig blev varaktig eller stabil. Det skapar en alltmer tilltagande frustration och hopplöshet som vi ser övergått i en önskan att ta sitt liv, säger Henrik Dahlström.
Studier blev försörjningstrygghet
Risbergska skolan bedöms vara utvald utifrån Rickard Anderssons tidigare koppling till skolan. På toaletten där han gjorde sina förberedelser påträffades också en matematikbok, som Henrik Dahlström säger antyder att platsen hade en personlig betydelse för Andersson. Tiden på skolan var också den längsta sammanhängande sysselsättningen som Rikard Andersson haft under sitt vuxna liv. Den gjorde att han kunde få ekonomisk ersättning från samhället och ”det framstår som att han ville dra ut på sina studier så länge som möjligt för att behålla sin försörjning”, säger Henrik Dahlström.
– När studieresultatet uteblev avslutades studierna och möjligheten till försörjning försvann.
– Motivet bedömer vi är kopplat till en vilja att ta sitt egna liv. I samband med det har han valt att ta ut sin upplevda frustration och ta ut sin aggression på den omgivning som befann sig på en plats som hade ett personligt värde för honom. Det är en motsats till hur han var i livet, där han inte ville lämna särskilt många spår efter sig, om ens märkas.
”Inga tecken på ideologiska motiv”
Efter skolskjutningen har det förekommit spekulationer om att rasism skulle kunna ha varit motivet. Men Henrik Dahlström säger att det i utredningen inte framkommit något som tyder på att Rickard Andersson gjort ett urval när han valt ut sina offer, utan att han skjutit mot alla personer han fått syn på och att dessa blivit slumpmässiga offer utifrån hans förflyttning på skolan.
– De personer som avlidit och de som överlevde med svåra skador representerar i stort det underlag av studenter och personal som fanns på skolan. Det saknas helt tecken på engagemang med koppling till ideologiska eller politiska motiv. Inget i gärningen talar för att det rör sig om hämndmotiv riktat mot en specifik person eller en grupp av personer.