
Second hand-försäljningen i Sverige minskade både i mars och februari jämfört med förra året. Det visar statistik från Svensk handel. Under mars var begagnatförsäljningen 20 procent mindre än mars 2024.
– För andra månaden i rad kunde vi observera en tydligt lägre försäljning inom second hand jämfört med motsvarande månad förra året. Det är viktigt att komma ihåg att detta är en marknad i ständig utveckling. Enskilda månader säger inte allt om den långsiktiga trenden, och vår tilltro till branschen är fortsatt stark säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Totalt såldes det begagnade varor i Sverige för 1,2 miljarder i mars, en minskning med drygt 20 procent jämfört med samma månad förra året. Anledningen kan vara en viss återhämtning i ekonomin för många hushåll, där bland annat sänkt styrränta och reallöneökningar kan ha påverkat.
”När hushållen får något mer utrymme i sin ekonomi kan viljan att köpa nytt öka – men det betyder inte att begagnat är på väg bort”, skriver Svensk handel.
– Vi räknar fortfarande med att second hand kommer att fortsätta växa starkt de kommande åren. Många konsumenter ser hållbarhet som självklart – men för att vinna i längden måste utbudet, upplevelsen och tillgängligheten fortsätta att utvecklas, säger Maria Mikkonen.
Second hand är numera större på nätet än i fysiska butiker. Hela 65 procent av begagnatförsäljningen skedde online.
– Nätet har blivit den naturliga platsen för second hand, inte minst för yngre konsumenter. Även om försäljningen minskar något just nu, visar särskilt e-handeln att detta är ett köp- och säljbeteende som kommit för att stanna, säger Maria Mikkonen.