Jag använder Google maps varje dag, varenda lite återvändsgränd finns ju där. Facebook och Instagram är jag också ofta inne på. Vem vill inte hålla koll på vad som händer i nätverket? För att inte nämna Youtube, fullt med roliga klipp. Vi har stor nytta av apparna, helt enkelt. Därutöver är de ju helt gratis. Väl?
Förutom Tik Tok härrör nästan alla stora appar från USA, och de ägs och styrs av nån techmiljardär. Tidigare styrdes de av deviser ”som don’t be evil” och de politiska kopplingarna begränsades till att frottera sig med Obama och donera till välgörenhet. Men det var då, det.
Häromveckan döpte Google maps om Mexikanska Golfen till Amerikanska Golfen för amerikanska användare efter krav från Donald Trump. Tidigare har Elon Musk styrt om X:s algoritmer så att de premierar högerextremt och polariserande innehåll. Mark Zuckerberg, Jeff Bezos och de andra techmiljardärerna stod inte bara med mössan i hand då den nyvalde presidenten installerades i Vita huset för ett par veckor sedan, de slickade hans fötter till den grad att de också betalade för kalaset. Silicon valley är inte dummare än att de fattar vilken häst de numera ska satsa på.
Hur gratis är egentligen apparna? Ett pris vi betalar är den gigantiska ekonomisk koncentrationen till USA de medför. Håll med om att det känns som ett fattigdomsbevis när en stor del av våra myndigheter utan förbehåll sänder sitt material via kommersiella Youtube? Eller att en tredjedel, eller mer, av biljettpriset hamnar hos Google om du köper en SJ-biljett via en Googleannons?
Det politiska är ett ytterligare pris för app-beroendet. Med Trump och Musk har det digitala landskapet förändrats i grunden. Apparnas algoritmer kommer alltmer att styra oss i en politiskt reaktionär riktning. Alla som står till vänster om abortmotstånd och Grönlandsinvasion borde nu vakna till och försöka kapa beroendet av techindustrin så långt det bara går. En bra början vore om statsmakten (i vid bemärkelse) tar fram en grundläggande digital infrastruktur som är icke-kommersiell och fri från politisk påverkan.
Det borde till exempel finnas ett icke-kommersiellt alternativ till Google maps där alla aktörer får synas utan att betala dyra annonsräkningar. Kopplat till detta borde det finnas smarta funktionaliteter för hållbar mobilitet. Istället för att bilen ska vara det naturliga valet – som i Google maps – borde gång, cykel och kollektivtrafik vara det. Sedan skulle man kunna gå vidare med att lägga till ett nationellt kort för kollektivtrafiken, ett Sverigekort, och andra hållbara mobilitetstjänster som lånecyklar, bilpooler och samåkning.
Data kommer förstås samlas in från dessa appar, men det görs åtminstone i ett icke-kommersiellt syfte och för att ständigt kunna förbättra den digitala infrastrukturen. Med rätt satsningar skulle de icke-kommersiella apparna lätt kunna konkurrera ut techmiljardärerna.
Förutom de uppenbara vinsterna i att frigöra oss från hyperkommersialism och techvärldens reaktionära träsk skulle vi också kunna bygga digitala tjänster som hjälper oss i vår vardag att leva hållbara liv baserade på samarbete istället för kommersialism.
När vi frigjort oss från techindustrin kan Trump och Musk stå där i sitt hörn och försöka sprida sitt hat. Vi kommer inte lyssna eftersom vi inte längre behöver dem.
De första stegen mot en hållbar, demokratisk digital värld har därmed tagits.
Idrott – låt den bli helt gratis för alla unga.
Sprängningarna – vad det inte sånt här Tidöregeringen skulle stoppa?