Personer som främst får sina nyheter via kommersiella medier är mer benägna att tro på konspirationsteorin att klimatförändringarna är ett naturligt fenomen, utan påverkan från människan. Det visar en ny australiensisk studie. Studien visar också skillnader i typ av nyhetskonsumtion och graden av så kallade ”medborgerliga värderingar”.
– Det har blivit något av en allmän sanning att sociala medier inte är bra för demokratin. Men ingen har riktigt systematiskt testat det förrän nu, säger Mark Andrejevic, en av forskarna som ledde studien, i en artikel från universitetet Monash i Melbourne.
I studien frågade forskarna 2000 personer i Australien om varifrån de får den största delen av sina nyheter. De ställde också en rad frågor på temat ”medborgerliga värderingar”, såsom om man har tilltro till demokratiska institutioner, om man är öppen för att ta till sig perspektiv som går emot ens egna åsikter och om man tycker att det finns något som kan definieras som allmänhetens gemensamma intressen.
Resultaten visar att de personer som mestadels fick sina nyheter från sociala medier hade lägre värden på det som räknades ihop som medborgerliga värderingar. Samtidigt hade personer som hämtade nyheter främst från kommersiell tv och radio ännu lägre resultat än de som fick nyheterna från sociala medier. Allra högst resultat av medborgerliga värderingar hade personer som främst fick sina nyheter från icke kommersiell radio.
När det kommer till tro på konspirationsteorin om att klimatförändringarna är ett naturligt fenomen så visade det sig att hela 37 procent av de som trodde på denna teori inhämtade sina nyheter från kommersiell tv och radio. 25 procent av dem inhämtade nyheter från sociala medier. Enbart 2 procent fick nyheterna från icke kommersiell radio och 6 procent från icke kommersiell tv.
Allvarligt slopa faktagranskning
Studien ger inget svar på om de sociala medierna bidrar till lägre resultat av de medborgerliga värderingarna, eller om de helt enkelt bara i högre grad tilltalar personer som fått lägre värden.
Ändå menar många kritiker att det är allvarligt att Meta, som bland annat äger Facebook och Instagram, nyligen meddelade att man kommer att slopa sitt system med faktagranskning. Detta då det kan leda till mer spridning av bland annat desinformation.
Mark Andrejevic säger till The Guardian Australia att de sociala medierna framförallt ”låtsas” vara neutrala och ”hands-off” med sin strategi.
– Men de är inte hands-off, eftersom de bygger dessa algoritmer för att pumpa in saker i våra flöden, säger Andrejevic, och fortsätter:
– Algoritmer gör det bara baserat på kommersiella värderingar: är det viralt, kommer det att få engagemang, kommer det att få uppmärksamhet? Inte alls på: är det viktigt, korrekt eller användbart för att delta i demokratin?