Sverige är känt för sina strikta säkerhetsregler runt hemliga dokument, skriver Mikael Bertilsson – men hur säkert blir det när den nationella säkerhetsrådgivaren inte följer dem? Eller när vänskapskorruption är inblandad?
DEBATT. I statsvetenskapen är ansvar och förtroende grundläggande för att upprätthålla en fungerande stat och dess institutioner. I ett land som Sverige, där demokratins stabilitet och nationell säkerhet är beroende av väl fungerande myndigheter, är det avgörande att de som innehar maktpositioner också kan hålla ett högsta mått av professionalitet och integritet. När det gäller säkerhetspolitik och hantering av känslig information kan inga marginaler lämnas åt misstag. Den pågående debatten om Henrik Landerholm, Sveriges nationella säkerhetsrådgivare, och hans bristande hantering av sekretessbelagda handlingar, kräver en noggrant balanserad politisk bedömning från statsminister Ulf Kristersson.
Henrik Landerholm har varit i fokus efter en rad incidenter där han inte har lyckats hantera hemlig information på ett tillräckligt säkert sätt. De mest uppmärksammade händelserna inkluderar att han glömde sekretessbelagda handlingar på en kursgård 2023, där dessa dokument potentiellt kan ha kommit i händerna på obehöriga. Landerholm har själv förklarat dessa incidenter som resultatet av en ”intensiv arbetsperiod”, men även om sådana förklaringar kan ge viss förståelse, pekar de på ett allvarligt problem med ansvarstagandet i en av de mest känsliga positionerna i den svenska statsförvaltningen.
I statsvetenskapen talas ofta om begreppet ”ansvarstagande” inom offentliga förvaltningar, vilket innebär att offentliga tjänstemän är ansvariga för sina handlingar och beslut. I detta sammanhang är det väsentligt att bedöma om Landerholms agerande är förenligt med de krav som ställs på hans roll som säkerhetsrådgivare. Att han inte har visat tillräcklig försiktighet när det gäller hantering av sekretessbelagda dokument tyder på en bristande förmåga att leva upp till det ansvar som följer med hans position. Detta kan, i statsvetenskaplig mening, leda till en förtroendekris både för individen och för det institutionella systemet som helhet.
Det är också relevant att diskutera frågan om politisk neutralitet och objektivitet i tillsättningen av offentliga tjänster. Kritiken från oppositionen, särskilt från Socialdemokraterna, har lyft fram att Landerholm anställdes utan ett ordentligt urvals- eller tillsättningsförfarande, samt att hans relation med statsminister Ulf Kristersson kan ha spelat en roll i denna process. Detta väcker frågor om politisk lojalitetens påverkan på objektiva beslut, ett ämne som är centralt i statsvetenskaplig forskning om förvaltning och byråkrati. Frågan om huruvida Landerholm har anställts på grund av sin vänskap med Kristersson är ytterst relevant för att förstå om det finns någon risk för att hans agerande inte har granskats objektivt.
Statsminister Ulf Kristersson har svarat på kritiken genom att försvara Landerholm och hänvisa till att incidenterna har utretts av regeringskansliets säkerhetsavdelning. I statsvetenskaplig kontext handlar detta om den förvaltningens roll i att säkerställa att allvarliga misstag inte ska påverka individens position. Men det innebär också en större fråga om tilltro till regeringskansliets interna granskningar och om de kan hålla ett tillräckligt oberoende och objektivt perspektiv. Om säkerhetsavdelningen inte kan eller vill sätta tydliga krav på personer i känsliga positioner kan detta underminera förtroendet för hela den politiska administrationen.
Att inte agera på de incidenter som har inträffat kan även påverka det interna förtroendet inom regeringen och bland säkerhetstjänstefolk. Om det uppfattas som att det finns en brist på konsekvenser för allvarliga misstag kan det påverka hur övriga tjänstemän ser på ansvar och etik inom regeringen. Det kan också minska förtroendet för de institutioner som är involverade i landets säkerhet och ledning, vilket i sin tur kan få negativa konsekvenser för den nationella säkerheten.
En sådan situation kan också skada Sveriges internationella anseende. Sverige är känt för sina strikta säkerhetsregler och förvaltning av sekretessbelagda uppgifter. Om Landerholm får stanna trots bristande hantering av känslig information kan det skada Sveriges förmåga att upprätthålla sina internationella säkerhetsåtaganden och samarbete. Detta kan i sin tur leda till svårigheter att bevara förtroendet hos viktiga allierade och säkerhetspartners.
Det är därför rimligt att Ulf Kristersson noggrant överväger om Henrik Landerholm fortsatt är lämplig för sin roll, med tanke på hans tidigare misstag och den kritik som har riktats mot hans tillsättning. Om Landerholm får stanna trots dessa allvarliga incidenter, riskerar Kristersson att inte bara skada sitt eget politiska förtroende, utan underminerar även förtroendet för de institutioner som är avgörande för Sveriges nationella säkerhet. En noggrant genomförd politisk bedömning av hans förmåga att upprätthålla de säkerhetsansvar som hans position kräver, samt en transparent granskning av om Landerholms agerande påverkats av politiska relationer, är nödvändig för att bevara både den nationella säkerheten och förtroendet för den svenska förvaltningen.
I slutändan handlar det om att säkerställa att våra institutioner och de personer som leder dem förblir trovärdiga och ansvarstagande – för Sveriges skull.