EU utlyser 1,5 miljarder kronor att söka till marknadsföringsinsatser för att ”öka konsumtionen av EU-producerade livsmedel och jordbruksprodukter”, uppger Lantbruksnytt.
EU-stödet ges inte till företag utan riktas till bransch- och producentorganisationer som vill öka konsumtionen både inom och utanför EU, skriver Jordbruksverket på sin hemsida.
Stöd kan ges till ”reklamkampanjer i olika medier, deltagande i utställningar och mässor, PR-aktiviteter”.
I år, skriver EU-kommissionen, ligger fokus på ekologiska produkter, färska grönsaker och livsmedel med ”särskilda kvalitetsegenskaper”.
Ansökningsperioden öppnar den 22 januari och pågår fram till den 23 april 2025.
Här är några exempel på produkter som EU ger reklamstöd för:
- frukt
- grönsaker
- rapsolja
- kött
- mjölk och mjölkprodukter
- bröd
- bakverk
- chokladprodukter