Prenumerera

Logga in

Radar · Mänskliga rättigheter

S vill förbättra stöd till elever med NPF-diagnos

Åsa Westlund skärm med texten Satsningar för NPF-elevers rätt till likvärdig skola

Socialdemokraterna vill att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ska få bättre stöd i skolan, och presenterade i dag en satsning som ska höja kunskapen om diagnoser som adhd och autism.

Socialdemokraterna vill förbättra stödet till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som adhd och autism. På en pressträff i dag sa partiets utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund att kunskapen måste höjas om hur skolgången fungerar för barn med NPF-diagnoser, rapporterar TT:

– Jag är självkritisk till att vi inte har gjort tillräckligt mycket tidigare för att den här gruppen ska få den hjälp de behöver i skolan.

Det saknas nationell statistik över hur dessa elever klarar sig i skolan, skriver Socialdemokraterna på sin hemsida, men enligt en kartläggning av föräldranätverket Rätten till utbildning har elever med NPF-diagnoser sämre betyg och i lägre utsträckning gymnasiebehörighet, samt högre skolfrånvaro, högre grad av psykisk ohälsa och de begår oftare självmord.

”I linje med skollagen”

S vill att det ska ingå i rektorsutbildningen att få fördjupad kunskap om NPF, och man vill också satsa på särskilda forskningsskolor som ska samla kunskap om NPF och metoder för hur man arbetar med elever som har en NPF-diagnos. Förslaget beräknas kosta 200 miljoner kronor per år.

Riksförbundet Attention, en intresseorganisation för personer med NPF, välkomnar förslaget.

– Det ligger i linje med skollagen och tycks också syfta till att ge skolorna bättre ekonomiska möjligheter att följa den, skriver vice förbundsordförande Eric Donell i ett mail till Syre.

Artikeln har uppdaterats kl.15.20 med kommentaren från Attention.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV