Transportstyrelsen har avslagit överklagandet av beslutet att pausa införandet av Miljözon klass 3 i Stockholm. Därmed kommer miljözonen inte att införas den 31 december i år.
Miljözon 3 införs inte vid årsskiftet utan Transportstyrelsen går på Länsstyrelsens linje och pausar miljözonen, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Miljözon 3 skulle ha införts i Stockholms city efter nyår. Men fem företag överklagade Stockholms stads beslut till Länsstyrelsen, skriver Mitt i. Länsstyrelsen valde att pausa införandet tills den rättsliga prövningen är klar. Stockholms stad överklagade i sin tur beslutet till Transportstyrelsen, men nu har Transportstyrelsen beslutat att gå på Länsstyrelsens linje – och häver inte pausen.
– Avgaserna i Stockholm ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem, cancer och demens. Det kan vi inte acceptera. Miljözon klass 3 är en nödvändig del i arbetet för renare luft i city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.
Lars Strömgren säger att beskedet var väntat och att det är ovanligt att Transportstyrelsen river upp den här typen av pausbeslut från Länsstyrelsen.
Kommuner har rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden.
– Det finns inga tvivel om att vi har lagen på vår sida. Vi har pekat ut ett område med dokumenterat hälsofarlig luft, där tiotusentals stockholmare rör sig varje dag. Så fort Länsstyrelsen ger grönt ljus kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna öppna miljözonen under våren, säger Lars Strömgren.
Miljöpartiet menar också att de har majoriteten av stockholmarna med sig och hänvisar till en opinionsundersökning, Medborgarpanelen, från september i år, där bland annat 56 procent av de tillfrågande ”bedömer att de kommer att påverkas positivt av den nya miljözonen”.
Den största oppositionspartiet Moderaterna är kritiska till att införa Miljözonen och skriver i ett pressmeddelande ”I denna zon skulle varken diesel-, bensinbilar eller laddhybrider ha fått framföras. Förslaget har fått starkt kritik från företagare och näringslivsorganisationer i Stockholm eftersom det innebär ökade kostnader och sämre framkomlighet.”
– Moderaterna vill utöka antalet laddstolpar, sätta spaden i marken för en östlig förbindelse som leder trafiken runt stan, och utöka kollektivtrafiken. Mot detta står de rödgröna partierna som bara fokuserar på att göra det svårare att ta sig fram i Stockholm, säger Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, i en kommentar.
Miljözon klass 3
För personbilar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider tillåts inte.
För lätta lastbilar och lätta bussar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider tillåts inte.
För tunga lastbilar och tunga bussar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.