Utsläpp av biobränslen och biobaserade oljor till havs är inte helt förbjudna, till skillnad från fossila oljor. Trots det kan den negativa effekten på det marina livet vara lika stor. I en ny rapport har forskare kartlagt hur många utsläpp från tankfartyg som sker även i skyddade marina områden. Nu menar forskarna att det krävs hårdare regler.
I en ny rapport har forskare vid Linnéuniversitetet tillsammans med Kustbevakningen undersökt och analyserat det ökande antalet utsläpp av lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg i svenska vatten. Enligt internationella regler är utsläpp av dessa till viss del fortfarande tillåtet.
Men flera studier har visat att utsläpp av olika typer av biobaserade oljor kan vara lika skadliga som utsläpp av fossila oljor för marina fåglar och andra marina organismer.
– Det är helt uppenbart att utsläpp av kletig olja, oavsett ursprung, kan döda eller påverka marint liv och att effekterna kan bli särskilt stora i känsliga områden. Till skillnad från utsläpp av fossila oljor, som är helt förbjudna i Östersjön och Nordsjön, är utsläpp av andra kemikalier fortfarande tillåtna i begränsad mängd i samband med tankfartygens rengöring av tankar till havs, säger Kjell Larsson, professor emeritus vid Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet, i ett pressmeddelande.
Rapporten visar bland annat att 233 utsläpp upptäcktes av kustbevakningen mellan år 2020 och 2023. Av dessa skedde 14 procent i i marina skyddade Natura 2000-områden. Det största utsläppet täckte en havsyta om hela 78 kvadratkilometer.
Men de internationella konventioner som reglerar transporter av skadliga kemikalier med tankfartyg, det vill säga Marpol-konventionen och IBC-koden, är inte i linje med de mål som Sverige och EU satt upp för Natura 2000-områden. Till exempel gör Marpol-regelverket inte någon skillnad på om utsläppen sker i ett skyddat område eller inte.
– Utsläpp av kemikalier som tallolja, biodiesel/FAME, och olika typer av vegetabiliska oljor från kemikalietankfartyg sker frekvent. Särskilt många utsläpp upptäcks i södra Östersjön utanför Skåne, Blekinge och Öland, konstaterar Erik Stålnacke vid Kustbevakningen i pressmeddelandet.
Kjell Larsson hoppas på att det internationella regelverket ska skärpas framöver.
– Men tills dess så sker måste rederier som fraktar skadliga kemikalier och den kemiska industrin, det vill säga raffinaderier, kraftvärmeverk och pappersmassabruk, som hanterar stora volymer av olika typer av biobaserade oljor ta ett ansvar för hela logistikkedjan så att skadliga lastrester inte hamnar i Östersjön och Västerhavet, säger han.