Politiken har en viktig roll i att styra människors agerande åt en mer hållbar och fossilfri riktning. Men en utredning som regeringen tillsatt på ämnet ska inte vara klar förrän i maj 2026. Nu har Naturskyddsföreningen tagit saken i egna händer och publicerat en rapport där de lyfter fram sina förslag på två viktiga områden.
27 konkreta förslag på styrmedel för en politik som sänker utsläppen, och som gör det rättvist. Det är vad Naturskyddsföreningen presenterar i en ny rapport. Den är riktad som råd till regeringen och särskilt till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, som nyligen efterlyste att miljörörelsen ska komma med förslag på lösningar på klimatfrågan.
I en debattartikel i Dagens industri presenterar Beatrice Rindevall och Karin Lexén, ordförande respektive generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, rapporten genom att konstatera att regeringens nyligen tillsatta utredning har ett grundläggande problem: den ska inte lämnas in förrän i maj 2026. ”Det innebär att nästan hela mandatperioden kommer gå åt till att identifiera nya styrmedel, utan att faktiskt minska utsläppen”, skriver de.
Naturskyddsföreningens förslag innehåller istället en rad förslag på områdena transporter och energieffektivisering, som skulle minska utsläppen i närtid och göra det på ett rättvist sätt. Bland annat föreslår de ett avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag, något som var på gång att införas, men som den nuvarande regeringen valde att ta bort.
”Stort stöd hos befolkningen”
De vill också införa ett nytt inkomstprövat transportbidrag, som skulle ge kompensation till de som har svårt att byta transportslag eller hantera prisökningar. Rapporten föreslår också åtgärder som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig på landsbygden och att det införs ett elstöd vid extrema pristoppar som ska gynna hushåll med lägre inkomster.
– Det finns ett stort stöd hos befolkningen för miljö- och klimatåtgärder, men klimatomställningen har hittills inte alltid genomförts med tillräcklig hänsyn till rättvisa. Därtill har regeringens nedmontering av klimatpolitiken ökat orättvisorna, som exempel har höginkomsttagare i storstäderna gynnats mest av den sänkta reduktionsplikten, medan låginkomsttagare utan bil gått miste om satsningar på kollektivtrafik när stadsmiljöavtalen avvecklats. Politiken behöver leda till snabba och effektiva klimateffekter och samtidigt vara rättvis, säger Beatrice Rindevall i ett pressmeddelande.
Hela rapporten går att läsa här.
Några av Naturskyddsföreningens förslag till styrmedel
Styrmedelspaket för transporteffektivitet:
Inför ett nytt inkomstprövat transportbidrag
Fasa ut klimatskadliga subventioner knutna till bilanvändning
Inför avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag
Utöka underhåll och nyinvesteringar i järnväg, regionala järnvägar och stationer i mindre orter
Ge Tillväxtverket i uppdrag att finansiera mobilitet på landsbygden
Gör kollektivtrafiken mer attraktiv och prisvärd genom flertalet åtgärder
Bygg inga nya motorvägar eller motortrafikleder
Fortsätt den löpande uppräkningen av koldioxidskatten och reduktionsplikten
Främja cykling genom flertalet åtgärder
Styrmedelspaket för energieffektivitet:
Inför progressiv energiskatt på el och värme
Inkomstprövat elstöd vid extrema pristoppar
Reformera fastighetsskatten med miljöstyrande komponenter för permanenta och fritidsboenden
Uppdra Energimyndigheten att utforma ett program för energieffektivisering
Ambitiös implementering av EU-direktivet om energiprestanda i byggnader, riktat till hushåll med begränsad förmåga att energieffektivisera
Återinför stödet till energieffektivisering i flerbostadshus
Narurskyddsföreningen