Försäkringskassan får allvarlig kritik av Justitieombudsmannen (JO) på grund av hur handläggare undersökt om en sjukskriven man fuskat eller inte.
Den sjukskrivna mannen sålde saker. Efter anmälningar från privatpersoner började Försäkringskassan misstänka att han kanske hade förmåga att arbeta, och därmed inte hade rätt till sjukpenning.
Myndigheten begärde ut swishrapport från banken och pratade med mannen. Dessutom ringde handläggaren upp tolv av köparna för att få mer information.
Det senare var inte proportionerligt och ett omotiverat integritetsintrång, skriver Justitieombudsmannen (JO), som anser att informationen från mannen och banken räckte för att förstå omfattningen av försäljningen.
Det går inte att se att Försäkringskassan övervägt om det verkligen var nödvändigt att ringa upp köparna eller om de funderat över ifall det skulle vara ett intrång i den personliga integriteten. JO har vid flera tillfällen under de senaste åren kritiserat Försäkringskassan för liknande brister, står det i beslutet.
”Jag ser allvarligt på att det fortfarande förekommer fel som pekar på att myndigheten inte genomför sina kontrollutredningar med tillräcklig noggrannhet och med tillräcklig hänsyn till de enskildas integritet. Försäkringskassan förtjänar allvarlig kritik”, skriver JO, som tillägger att han förutsätter att ”myndigheten vidtar de åtgärder som krävs för att något liknande inte ska inträffa igen”.