Startsida - Nyheter

Glöd · Ledare

Tillsammans stänger vi flygplatsen

Ett flygplan landar på Bromma flygplats. Skribenten i förgrunden.

22 500 bostäder på området där Bromma flygplats ligger i dag, varav 16 000 på själva flygfältet, varav hälften bostadsrätter – det låter fint. Speciellt om det verkligen blir så.

Att avveckla Bromma flygplats har varit på gång länge. Den förra regeringen meddelade i april 2020 att Bromma skulle läggas ner snarast, sedan statliga Swedavia, som arrenderar marken för att driva flygplatsen, hade meddelat den inte längre var lönsam.

Men när Tidöregeringen kom till makten 2022 ändrades beslutet mot Swedavias vilja, eftersom man ville ”främja flyget”. I dag används knappt hälften av Brommas kapacitet, och det är nästan bara Bra som flyger dit och därifrån. Bra meddelade i september att de tänker lämna Bromma och flytta till Arlanda istället, Swedavia varslar personal och i tisdags meddelade Stockholms stad att de säger upp arrendeavtalet.

Avtalet gäller till 2038, och staden måste komma överens med Swedavia för att få börja bygga innan dess. Så blir det bostäder till slut, eller har regeringen andra tankar? Det har talats om att använda flygplatsen för beredskap eller utveckling, men ingenting har låtit särskilt konkret. Den 18 oktober kanske vi får veta, för då ska infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) besvara en interpellation om Bromma flygplats från Kadir Kasirga (S).

Hur det än går finns det en sak i den här historien som till och med är viktigare än 22 500 bostäder. Det är anledningen till att flygplatsen inte är lönsam: Inrikesflyget har inte hämtat sig helt efter pandemin. Det har minskat så mycket att en flygplats i Stockholm snart står mer eller mindre tom. Vi har ändrat våra vanor, vant oss vid digitala möten och dessutom blivit mer medvetna om flygandets effekter.

Alla vi som väljer bort flyg har en del i att Bromma flygplats drivs på halvfart och snart inte ens det. Tänk på alla flygplan vi inte har fyllt, alla utsläpp som inte blivit av och alla pengar som inte har gått till flygbranschen. Inte för att det gör någon av oss oförvitlig utan för att det visar att alla spelar roll. 

Ja, det är regeringen som bestämmer om Swedavia ska hyra ett stycke mark av Stockholms kommun och försöka driva flygplats där. Ja, det är flygbolagen som avgör varifrån de ska flyga. Men det är du och jag som bestämmer om vi ska köpa deras flygbiljetter och åka med deras plan.

Ett förtydligande om arrendeavtalet är inlagt den 17 oktober 2024. /Syre

Hopp om nya bostäder på en plats där man inte först behöver meja ner naturen.

När det går prestige i en fråga så att endera parten vägrar se verkligheten.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV