Enligt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) ökar anslagen till vägunderhållet med 53 procent jämfört med den nuvarande infrastrukturplanen, medan anslagen för underhåll och drift av järnväg ökar med 18 procent.
Trafikverket har bedömt att bara 10–15 procent av det eftersatta underhållet kommer att kunna åtgärdas fram till 2037. Underhållsskulden för järnvägen är på 90 miljarder kronor.
– Enligt regeringen ska 72 procent av vårt resande fortfarande ske med bil år 2045, och bara 15 procent med tåg. Jämfört med i dag ska bilen bara minska en procentenhet och tåget bara öka två. Liksom expertmyndigheter och länsstyrelser, ifrågasätter vi kraftigt dessa prognoser som har stor betydelse för var man lägger krutet, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, i en kommentar.
Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem är 1 171 miljarder kronor, varav 607 miljarder ska användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg, och 354 miljarder till drift och underhåll av väg.
DN har i en granskning visat att den nuvarande nivån på järnvägsunderhållet är helt otillräcklig och det kommer ta 350 år att beta av underhållsskulden i nuvarande takt.