Startsida - Nyheter

Radar

Kommissionen kräver information om tech-företagens algoritmer

EU-kommissionen har via förordningen om digitala tjänster (DSA) begärt ut information från sociala medier-företagen Youtube, Snapchat och Tiktok om vilka parametrar som algoritmer använder för att rekommendera innehåll till användare, rapporterar Reuters.

Syftet är att undersöka plattformarnas roll gällande risker med koppling till val, psykisk hälsa och skyddet av minderåriga, uppger EU-kommissionen i ett pressmeddelande. 

”Förfrågningarna gäller också hur plattformarna arbetar för att minska den potentiella påverkan deras rekommendationssystem har på spridningen av olagligt innehåll, såsom främjandet av droger och hets mot folkgrupper”, skriver kommissionen i uttalandet.

Sociala medier-företagen ska tillhandahålla den begärda informationen senast den 15 november 2024 och riskerar annars böter.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV