Den så kallade ”Uppsalapendeln” kommer att läggas ner från och med den 15 december i år. Det meddelade SJ under tisdagen. Beskedet kommer bara en vecka efter att SJ meddelat att nattåget mellan Umeå och Göteborg läggs ner.
Till skillnad från förra veckans besked om nattågen, som bedöms olönsamma, handlar dagens nedläggningsbeslut om att SJ inte kan konkurrera med trafiken som bedrivs av regionägda Mälardalstrafik på samma sträcka. Dessa tåg finansieras delvis av regionen, förklarar SJ i ett pressmeddelande.
– Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna, men det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik. Vi förlorar över 50 miljoner per år på den här sträckan och måste göra något åt det. Vi har fört en dialog med Mälardalstrafik under hela 2024 för att hitta en lösning där SJ på uppdrag av Mälardalstrafik skulle fortsätta att köra en del avgångar på sträckan. Det har inte lyckats varför vi nu tvingas att avsluta trafiken. Jag vill passa på att tacka alla kunder som valt att resa med oss på denna sträcka i alla år, säger SJ:s vd Monica Lingegård i pressmeddelandet.
SJ kör idag 18 avgångar i varje riktning per dygn mellan Uppsala och Stockholm, en rejäl minskning jämfört med för några år sedan, då antalet var över 40 avgångar. Samtidigt har Mälartåg sedan 2021 utökat sin trafik från 2 till 23 avgångar.
– Trots att vi utvärderat och genomfört många olika satsningar för att öka resandet och därmed intäkterna är det inte möjligt att få vår trafik lönsam när den bedrivs parallellt med ett skattesubventionerat utbud, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk i pressmeddelandet.
Till DN säger Monica Lingegård att kollektivtrafiklagstiftningen behöver ses över för att säkerställa att skattemedel inte läggs på kollektivtrafik i onödan.
– Givet regionernas ekonomi och behovet av att vara försiktig med skattebetalarnas pengar behöver man försäkra sig om att man inte konkurrerar ut kommersiell trafik i onödan. Att vi låter det kommersiella leva och växa på ett bra sätt.