Startsida - Nyheter

Glöd · Debatt

Partierna måste satsa mer på järnvägen

Tomas Oneborg/SvD/TT | Om trafiken ska ta sitt miljöansvar behövs stora förändringar i svensk politik, skriver debattören.

DEBATT Klimatet är en av mänsklighetens ödesfrågor. Värmerekord och skogsbränder påminner om klimatförändringarna, som redan skett. Utsläpp från trafiken bidrar till cirka en tredjedel av de klimatpåverkande utsläppen och är därför viktiga att minska.

Inför valet har föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet frågat riksdagspartierna om deras syn på olika åtgärder för att öka järnvägens betydelse, eftersom den i huvudsak är betydligt energieffektivare och därmed ger mindre klimatpåverkan än flyg och bil.

Eftersom järnvägen enbart har 10 procent av alla persontransporterna bör järnvägen få en större roll. Detta kräver att flaskhalsar och felande länkar åtgärdas. Nya stambanor behövs. Flertalet partier, dock inte L och SD stöder tanken. Underhållet av befintliga banor behöver mer resurser, i synnerhet regionbanorna. Alla partier utom S, SD och M stöder regionbanorna.

För att även Norrlands kustland ska blomstra krävs byggandet av en Norrbottniabana mellan Umeå och Luleå. V, C och Fi vill låta bygga banan inom överskådlig tid. Övriga partier slingrar sig.

Trafikverket har en stark ställning i vårt land. Det styrs av det förgångna genom att de satsar på nya projekt i kommuner där det redan skett tillväxt av resandet. Landsbygdskommuner missgynnas därvid. Trafikverket är med andra ord prognosstyrt. Alternativet är att de politiska partierna utifrån olika samhällsmål såsom klimat och regionalpolitik ger Trafikverket direktiv hur och var satsningar ska ske. S, SD och M har abdikerat och låter Trafikverket fortsätta med prognosstyrning, medan övriga partier vill vara med och styra.

För att överföra gods och persontrafik från väg till järnväg kan man använda ekonomiska styrmedel såsom klimatskatter på drivmedel. Flertalet partier utom M och SD vill detta.

Vid en sammanställning av partiernas svar framstår gruppen V, MP, KD, Fi och C är mest järnvägsintresserade. I en mellanposition landar L. På jumboplats kommer S, M och SD. Om trafiken ska ta sitt miljöansvar behövs stora förändringar i svensk politik.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV