Socialdemokraterna vill sänka reduktionsplikten för diesel till 19 procent. Det skulle enligt partiet ge 4 kronor lägre pris vid pump. Trots att en sådan åtgärd öka Sveriges koldioxidutsläpp.
I förslaget ingår en ny satsning som partiet kallar ”Sverigebränsle”.
I dag ligger reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel, på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
S vill sänka andelen till 19 procent för diesel och behålla nivån på bensinen nästa år.
– Priserna har varit historiskt höga och slagit hårt mot vanligt folk, men priserna har också varit volatila, säger den ekonomiskpolitiska talespersonen Mikael Damberg.
Han medger att Sverige inte når målet om minskade utsläpp inom transportsektorn med S nya förslag.
Sverigebränslet enligt S
• Bygga upp en stark inhemsk biodrivsmedelsindustri på svenska tillgångar som skog och avfall. Genom att skapa en ren, grön energi på hemmaplan skulle Sverige bli starkare som land och mindre beroende av skurkstater.
• Förslaget att skapa en stabil inblandning av biodrivmedel, enligt de nivåer som branschen själva anser vara fördelaktig. Det skulle skapa stabilitet i branschen och bidra till att Sverige inte behöver använda miljarder av skattebetalarnas pengar i dyra utsläppsrätter och böter.
• Sverigebränslet innefattar också ett större statligt åtagande om långa kontrakt för inhemsk produktion av biodrivmedel – detta leder till att staten kan vara med och pressa drivmedelspriserna på marknaden.
Källa: Socialdemokraterna
Samtidigt vill partiet att staten auktionerar ut uppköp av biodrivmedel med långa löptider.
– Staten förbinder sig att köpa en stor del biodrivmedel under tio års tid och sedan får man tävla om att producera detta, och då pressar man priset. Då har man också en kund under tio års tid som är säker, säger Mikael Damberg.
Vid årsskiftet sänker regeringen och SD reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Det innebär att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskar kraftigt.