Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger felaktig information om allergener. Nu vill Livsmedelsverket och Socialstyrelsen se en nationell strategi för att råda bot på problemet.
Över tre miljoner människor i Sverige har astma, allergi eller annan överkänslighet. Felaktig information om maten som serveras i skolan eller restaurangen, eller säljs i mataffären kan leda till allvarliga konsekvenser och onödiga samhällskostnader.
Därför fick Livsmedelsverket och Socialstyrelsen förra sommaren i uppdrag av regeringen att utreda vilka insatser som behövs för att färre människor ska drabbas av allergiska besvär.
Myndigheternas förslag är en nationell strategi. Den ska bland annat innehålla beskrivning av ansvarsfördelning, samordning, mål samt uppföljning.
Enligt Livsmedelsverket har livsmedelsföretagen en särskilt viktig roll i det hela, då de är med i kedjan från produktion till försäljning av varor till butiker och restauranger.
”Bättre kunskap om risker med allergener i produktion och servering på restaurang gör det lättare för livsmedelsföretag i Sverige att följa lagstiftningen och producera säkrare livsmedel. Det är en förutsättning för att det ska bli bättre för personer med matallergi”, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.