Sociala medier bildar digitala ekokammare för desinformation om Sverige i den muslimska världen. Den så kallade LVU-kampanjen har redan banat väg.
– Små saker får större kraft när bilden av Sverige som islamofobt redan är befäst, säger statsvetaren Evin Ismail.
Irak har brutit de diplomatiska förbindelserna med Sverige efter torsdagens koranaktion utanför landets ambassad i Stockholm.
I irakiska medier påstås Sverige stå bakom koranbränningar och i sociala medier haglar anklagelserna om Sverige som muslimfientligt. Plattformarna, konstaterar Aron Lund, analytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), har en radikaliserande och upptrissande effekt.
– Jag tror att det får ett särskilt genomslag när det, i det här fallet, sprids bilder på det som händer, inklusive den här mannen som står i Stockholm och stampar, eldar och lägger bacon på koranen, och det står poliser och skyddar honom, säger han.
– Det är väldigt chockerande bilder för många människor som många inte har den ringaste förståelse för. I Mellanöstern, där man både är mycket mer religiösa och har mycket mindre yttrandefrihet, är det väldigt få som tycker att det är en legitim yttrandefrihetsyttring.
"Många förstår inte"
Anders Persson, lektor i statsvetenskap vid Linnéuniversitetet med särskilt fokus på Mellanöstern, är inne på ett liknande resonemang.
– Många förstår inte att man har rätt att göra sådant här i enlighet med grundlagarna, det är därför man ger regeringen eller hela landet skulden, säger han.
– Många muslimer ser det också som en typ av förolämpning kopplad till kolonialism och muslimsk underkastelse – och på samma sätt som Rasmus Paludan njuter av att hetsa mot muslimer så kan folk njuta av att ge tillbaka.
Rasmus Paludan, högerextrem politiker och provokatör, har kuskat land och rike runt och eldat böcker. Att Irak klipper banden först nu visar enligt Persson att reaktionen framförallt handlar om inrikespolitiska skeenden.
– Paludan brände hundra koraner i Sverige, det gav nästan inget eko alls i omvärlden. Sedan kommer den här svensk-irakiern och bränner en, och du får ett enormt ramaskri. I min värld drivs det mer av dynamik och hetsande i Irak än av utvecklingen i Sverige.
Han jämför med publiceringen av Mohammed-karikatyrerna i Jyllands-Posten 2005. Då kom de kraftiga reaktionerna med stormade ambassader, terrorhot och bojkott av danska varor först när religiösa ledare lyfte frågan flera månader senare.
"Utnyttjar allt"
Beslutet att tillåta torsdagens sammankomst framför Iraks ambassad ledde till att Sveriges ambassad i Bagdad stormades av anhängare till den inflytelserika shiitiske ledaren Muqtada al-Sadr.
Evin Ismail, lektor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan, beskriver al-Sadr som en skicklig populist som lockar till sig främst unga outbildade män. Hans mål, säger hon, är att bli Iraks ledare.
– Som jag ser det är det en medveten manipulation för att få det att framstå som att Sverige är emot islam, inte att vi är ett sekulärt land där sådant här inte är lika upprörande som i Irak. Han utnyttjar det här för att öka sin popularitet.
Desinformation som sprids i sociala medier har god hjälp av en redan upparbetad bild av Sverige som ett land som förtrycker muslimer. Inte minst den så kallade LVU-kampanjen, där svensk socialtjänst påstås kidnappa och tvångskonvertera muslimska barn, spelar en avgörande roll, enligt Evin Ismail.
– Det är klart att socialtjänsthistorien har förstärkt koranbränningarna. Bilden av Sverige som islamofobt har befästs och blivit starkare.