Försäljningen av fairtrade-märkta varor minskar i Sverige för första gången. Tappet är extra tydligt för bananer och kaffe.
– Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.
Det senaste årets stigande livsmedelspriser har satt sitt spår också på försäljningen av Fairtrade-varor. Under 2022 sjönk försäljningen av dessa varor med tre procent och uppgick till ett värde på cirka 4,8 miljarder kronor.
– Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskliga rättigheter och miljö negativt, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.
Försäljningen tidigare år har stadigt ökat, förutom under pandemiåret 2020, då försäljningen var relativt stabil.
Det största tappet syns på bananer och kaffe. I dag är ungefär var tionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte år 2019.
– En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska, säger Cecilia Ceder i pressmeddelandet.
Även för kaffet är statistiken tydlig. Förra året köpte svenskarna drygt 20 procent mindre Fairtrade-märkt kaffe i butik än året innan.
”Brottas med klimatförändringar”
– Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader och en hållbar konsumtion är central för att de ska kunna fortsätta med sitt jordbruk, säger Cecilia Ceder.
Nyligen publicerade Fairtrade en studie som visar på de många svårigheter som världens kaffeodlingar står inför i och med att klimatet blir varmare.
I rapporten Blir det någon påtår 2050? beskrivs hur kaffeodlarna ställs inför kraftigt ökade produktionskostnader samtidigt som svängningarna på börsen innebär volatila priser och en ekonomisk osäkerhet. Många i den nya generationen vill lämna landsbygden. Som grädde på moset finns klimatförändringarna, som beskrivs som det största hotet av de Fairtrade-certifierade odlare i Latinamerika som svarat på Fairtrades enkät under januari i år.
I enkäten svarade samtliga av de 30 tillfrågade kooperativen att de märker av klimatförändringarna som kaffeodlare. Samtliga svarade också att de tycker att det blivit värre de senaste åren. 9 av 10 odlare tror också att odlingen kommer att bli svårare fram till år 2050, 8 av 10 tror att det blir mycket svårare.
Ekonomisk osäkerhet
Kaffeplantan är känslig för temperaturförändringar. Redan vid 1 grads ökning av temperaturen så märks en kvalitetsförsämring. Vid två grader minskar skörden drastiskt och vid tre graders höjning så kämpar busken för att överhuvudtaget överleva. Därför förutspås den odlingsbara marken i världen halveras fram till 2050.
Att kaffe är en handelsvara på världens börser innebär volatila priser och en ekonomisk osäkerhet för odlarna.
Samtidigt är det tydligt att priserna hemma i Sverige har fått de svenska konsumenterna att hejda sig i köpet av Fairtrade. Förra året såldes cirka två tredjedelar av allt kaffe i dagligvaruhandeln till extrapris på kampanj, vilket sällan inkluderar etiskt producerat kaffe.
– För många konsumenter blir steget till att välja etiskt märkt kaffe allt för högt när det andra kaffet säljs för ”3 för 99” på kampanj. Här kan dagligvaruhandeln minska tröskeln genom att även erbjuda Fairtrade-kaffe till kampanjpris, säger Cecilia Ceder i pressmeddelandet.
I sitt förord till kafferapporten skriver hon att hon hoppas att rapporten får fler att förstå den omöjliga ekvationen som kaffeodlarna står inför och att det gör fler villiga att betala lite mer:
”För så här enkelt är det: Om vi älskar kaffe och vill kunna konsumera det även i framtiden måste vi investera i kaffeodlarna redan i dag. Det är dags att vi förstår att kaffe är en riskråvara och att vi inte kan ta vårt morgonkaffe för givet!”