En sänkning av reduktionsplikten lovar mycket, men kommer inte leverera. Det anser Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Mikael Damberg.
– Något som irriterar är att regeringen fortfarande inte redovisar vilka konsekvenser det här förslaget får, säger han till TT.
Regeringen och Sverigedemokraterna har enats om att sänka reduktionsplikten till sex procent på bensin och diesel vid årsskiftet, från dagens 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Målet är bland annat att sänka dieselpriset med 5:50 kronor per liter.
Sverigedemokraternas väljare börjar bli luttrade nu kring löftessvek. Man lovade att sänka priset vid pump med tio kronor och nu kommer ytterligare besked om något som kommer att ske längre fram, men man vet inte konsekvenserna av politiken. Förra gången de sade att de sänkte skatten med en krona blev det 14 öre.
– Återigen är det mycket prat men lite som levereras, säger Mikael Damberg.
Ska pressa regeringen
Tidöpartierna lägger fram nyheten i en debattartikel i Dagens Nyheter. Damberg lyfter fram att konsekvenserna av en sänkning av reduktionsplikten inte redovisas och säger att S ska pressa regeringen på svar om det.
– Sverige ska fortfarande uppnå våra miljömål och EU-lagstiftningen och då är frågan om vilka andra åtgärder regeringen kommer att vidta. Det finns noll av detta i artikeln, säger han och pekar på Liberalernas tidigare diskussioner om miljöåtgärder i form av hastighetsbegränsningar, trängselskatter och köp av utsläppsrätter i utlandet.
– Man måste presentera helheten i politiken så att man förstår vad det här kalaset kostar, och hur miljömålen ska uppnås.
Stenevi: Trams
Regeringen och SD motiverar sig bland annat med att man vill underlätta ekonomiskt för barnfamiljer och äldre. Partierna säger också att elektrifieringen är viktigare för att nå klimatmålen.
”Att påstå att detta är för barnfamiljernas skull är trams. Sänkningen kommer framför allt att gynna höginkomsttagare i storstäder, och de barnfamiljer och pensionärer som har det tuffast hjälps inte alls av detta”, skriver Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi på Twitter.
"Gigantiskt svek"
Hon beskriver det som ”ett gigantiskt svek mot våra barn” som låser fast Sverige i fossilberoende.
”Jag kan inte dra någon annan slutsats än att regeringen nu övergett klimatmålen. Genom att först tvärnita elektrifieringen och nu öka importen av bensin och diesel kommer utsläppen från transporterna att öka, inte minska.”
Damberg tycker att det finns bättre sätt att få ner kostnaderna för privatpersoner.
– Regeringen har valt aktivt att avstå från att höja barnbidraget och att rikta extra stöd till ensamstående, inte minst kvinnor som har det absolut tuffast bland barnfamiljerna just nu.