Startsida - Nyheter

Radar · Politik

Oro för att tågsatsningar dröjer länge

Ett X2000-tåg passerar Station Rosengård i Malmö.

Regeringen satte stopp för höghastighetsbanor, men utlovade andra tågsatsningar. Nu finns en oro i berörda regioner för att en ökad järnvägskapacitet ska dröja länge.

Företrädare för de tre regionerna i södra Sverige uppvaktade på tisdagen riksdagens trafikutskott. Deras budskap var att det fortfarande är viktigt att bygga nya stambanor, även om det inte blir just höghastighetsbanor. Det är en större kapacitet på järnvägen som är det viktiga, enligt dem.

– Vi behöver ha två nya spår till mellan Hässleholm och Lund för att vi ska kunna ha en bra, regional arbetsmarknad, säger Anna Jähnke (M), ordförande utvecklingsnämnden i region Skåne.

Satte stopp

Den nya borgerliga regeringen satte i höstas stopp för planeringen av nya stambanor för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg respektive Malmö. Orsaken är att höghastighetsbanor anses bli för dyra.

Enligt Jähnke är man i Skåne ”totalt eniga” över partigränserna om att det inte är hastigheterna som är intressanta, utan järnvägskapaciteten.

Regeringen beslutade strax före jul att Trafikverkets arbete med projektet för sträckan Hässleholm–Lund skulle avslutas. I stället ska ett ”omtag” göras för att belysa alternativa åtgärder för järnvägen i Skåne, främst åtgärder på sträckan Hässleholm–Lund.

– Vi vill säkerställa att man inte tappar bort den sträckan. Vi är här för att visa hur viktig den är, säger Anna Jähnke.

Regeringen har också beslutat att Trafikverket ska pausa projektet för sträckan Göteborg–Borås. I stället ska en modifierad lösning för den sträckan utredas, utan att trafikstarten för den nya järnvägen försenas.

"En infarkt"

Angela Fast Torstensson (M), andre vice ordförande i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen, uppger att det inte är höghastighetsbanor man efterlyser, utan ”moderna” stambanor med en hastighet på upp till 250 kilometer i timmen.

– Det viktiga är att det kommer igång i tid och att det börjar byggas så snart som möjligt, säger hon.

I regionen hoppas man på byggstart under 2026 eller 2027.

De nya stambanorna behövs, enligt Torstensson Fast, för både godstrafik och arbetspendling. Hon pekar på att det i dag är 1 400 bussar som kommer från Borås till Göteborg.

Det blir som en infarkt. Med tåg ökar kapaciteten betydligt, säger Torstensson Fast.

Nya stambanor beräknas korta tågresan mellan de två städerna från 1 timme och 32 minuter till 37 minuter.

Regeringen har dessutom beslutat att planeringen för nya stambanor mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm, via Jönköping, ska avbrytas.

I Jönköpings län hoppas man dock fortfarande på att nya stambanor ska dras via Jönköping, även om det inte blir höghastighetsbanor.

– Det skulle bli en förbättrad situation inte bara för Jönköpings län utan även för de intilliggande länen, säger Tommy Ekered (M), ordförande i regionens transport- och infrastrukturnämnd.

Stor tidsvinst

Ökad järnvägskapacitet via Jönköping behövs, enligt Ekered, för godstransporter till bland annat Göteborgs hamn. Nya stambanor ses också som viktiga för att utöka arbetsmarknadsregionen för Jönköpings län.

Maria Stockhaus, ledamot för Moderaterna i riksdagens trafikutskott, säger dock:

– Det här mittenprojektet blir ju inte av. Det blir mer fokus på att bygga på det järnvägssystemet vi har.

Stockhaus uppger att fokus nu är på att öka järnvägskapaciteten för att underlätta den regionala arbetspendlingen.

En resa från Jönköping till Göteborg, Linköping eller Borås skulle med nya stambanor ta mindre än en timme, enligt den rapport som regionerna presenterade i trafikutskottet. Det innebär en tidsvinst på mellan en timme och nästan två timmar.

Maria Stockhaus uppger att hon förstår att det finns en oro för tidsaspekten när det gäller satsningar för att öka järnvägens kapacitet.

– I alla infrastrukturprojekt skulle jag aldrig någonsin våga lova någon tidsplan, säger hon.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV