Utan en välfungerande kollektivtrafik kommer det att vara omöjligt att nå klimatmålen. Dessutom borde möjligheten att ta sig till och från jobb, skola och fritidsaktiviteter vara en grundläggande rättighet på samma sätt som utbildning och sjukvård. Men ändå behandlas kollektivt resande allt mer som vilken kommersiell tjänst som helst.
Sedan 1995 har priset på att resa kollektivt ökat fyra gånger mer än den allmänna prisökningen, mer än att resa med egen bil. Det har talats mycket om bensinuppror, men är det någonstans vi skulle behöva ett uppror så är det för billigare och bättre kollektivtrafik.
Men det finns en uppenbar risk att vi får rakt motsatt utveckling. Pandemin slog stenhårt mot kollektivtrafiken, då vi uppmanades att inte resa kollektivt. Sveriges 21 regioner har tappat 17 miljarder kronor från kollektivtrafiken under pandemin, och regeringen har bara kompenserat för en tredjedel av det tappet.
Om inget drastiskt görs kommer vi snart få se ännu högre biljettpriser eller indragna turer. Av såväl sociala som miljömässiga skäl borde vi göra allt vi kan för att undvika det. Jag har ett förslag; Gör som Tyskland och inför ett Sverigekort. Till våren kommer kommer tyskarna att kunna resa obegränsat i både den lokala och regionala kollektivtrafiken för 500 kronor i månaden. Detta efter ett gemensamt beslut av tyska regeringen och de regionala delstaterna.
I Tyskland kallar man detta Deutschlandticket, och det är en fortsättning på den populära 9-eurosbiljetten som gällde i somras då man kunde resa obegränsat i kollektivtrafiken för nio euro i månaden. Nu permanentas alltså detta, men till en något högre kostnad.
Vi borde göra nåt liknande. Med ett Sverigekort för en femhundring (billigare eller gratis för barn och unga) skulle vi kunna resa obegränsat i all kollektivtrafik i hela landet. Jämfört med i dag skulle ett Sverigekort innebära avsevärt mycket billigare kollektivtrafik för alla i hela landet.
Därutöver skulle vi få ett enkelt och lättöverskådligt system. Istället för 21 olika system med en uppsjö av olika taxor skulle vi få ett kort som skulle fungera likadant i hela landet. Den tillfälliga besökaren i Stockholm eller Malmö skulle inte behöva ladda ned nya appar eller detaljstudera den nya regionens biljettsystem utan bara enkelt resa vidare med sitt Sverigekort.
Kostnaden för Sverigekortet skulle som tidigare finansieras från regionskatten samt med ett extra statligt anslag för att kompensera för de minskade biljettintäkterna. Stora effektivitetsvinster skulle göras med ett nationellt enhetligt biljettsystem i hela landet. Ett Sverigekort skulle sannolikt locka till sig många nya resenärer när det skulle bli det överlägset billigaste och enklaste sättet att resa på.
Ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken utreddes för ett par år sedan, men vare sig den tidigare S-regeringen eller den nya har lyckats införa detta. Med ett Sverigekort skulle det gå geschwint, som tyskarna skulle säga.
Tänk att ta bussen i Umeå eller Sundsvall, t-banan i Stockholm, spårvagnen i Norrköping eller spårvägen i Lund med ett och samma kort. Inget krångel och allt till ett mycket överkomligt pris. I Tyskland kallar man Tysklandsbiljetten för den största biljettreformen någonsin, och den presenteras som en lika mycket social som klimatmässig reform. Låt inte Sverige vara sämre. Med ett Sverigekort öppnar vi kollektivtrafiken för fler och ger alla möjligheten till ett hållbart resande.
Tumme upp:
Det entydiga fördömandet av högernationalisternas kuppförsök i Brasilien.
Tumme ned:
Regeringens krypande för Erdogan. Sluta genast!