På torsdagskvällen höll Kroppens hus i Stockholm ett panelsamtal om aborträtt, provrör och preventivmedel. Men samtalet fick hållas inför en rekordliten publik, efter att annonsen om evenemanget stoppats på sociala medier.
– Man blir orolig när folkbildning stoppas, säger konstnären Edda Edlund, som anordnade samtalskvällen.
Det är torsdag kväll och ett tjugotal åskådare har bänkat sig framför läkarbritsen på scenen i Birka cruises gamla lokaler i Stadsgårdsterminalen i Stockholm. Det är en ovanligt liten publik som har hittat hit, vid tidigare samtalskvällar har lokalen varit smockfull.
Men ett samtal om just det här ämnet skulle visa sig vara svårt att marknadsföra via sociala medier, berättar konstnären Edda Edlund, som arrangerar samtalskvällarna på Kroppens hus.
– Jag brukar göra annonser på Facebook och Instagram inför våra samtalskvällar och det har alltid gått bra. Men den här gången fick jag ett kort meddelande om att annonsen hade stoppats för att den inte följer deras policy som rör val, politik eller sociala frågor. Efter att ha grävt lite i Metas policy så förstår jag det som att vi måste uppge vem som betalar för det politiska innehållet, en så kallad ”ansvarsfriskrivning”, dock är det inte lätt att förstå hur vi ska göra det, säger hon och fortsätter:
– Jag vet inte om det är på grund av att annonsen handlar om abort som den här stoppas, men jag gissar det, eftersom det alltid har gått bra innan och nu tog det stopp.
Vad tänkte du när du såg att annonsen hade stoppats?
– Många saker. Det finns något olustigt med att all vår kommunikation ska ske via de här företagen, att man är intvingad i det för att det är där alla är. Då måste man följa deras ängsliga policies. Vilket går bra så länge man håller med. Men i det här fallet blev det svårt för oss att nå ut. Vi gör inte det här för påverka folk, utan för att vi vill folkbilda. Vi bjöd bland annat in historikern Lena Lennerhed för att berätta om aborträttens historia och illegala aborter i Sverige under 1900-talet. Om man tycker att det är politiskt med historia så är man ganska illa ute.
Ni har tidigare haft panelsamtal om bland annat magiska svampar och sprututbyte, vad tänker du om att det är just en annons om abort som stoppas?
– Det känns urmärkligt att det gick hur bra som helst att prata om droger, som ju också borde vara politiskt, men inte om reproduktiv hälsa. De (Meta, som äger Facebook och Instagram, reds. anm.) är ju ett amerikanskt bolag och för dem är väl abort en väldigt het fråga just nu med Roe v. Wade. I en svensk kontext blir det väldigt konstigt, här ställer sig ju alla partier bakom aborträtten. Men man blir orolig när folkbildning stoppas. Hur mycket kommer det som händer påverka oss i Sverige? Kommer vindarna vända här också? Vi är ju väldigt beroende av de här plattformarna för att kommunicera med varandra.
”Mycket oro i Sverige”
Den lilla publiken som trots allt hade tagit sig till Stadsgårdsterminalen på torsdagskvällen bjöds dock på en gedigen historiegenomgång om reproduktiv hälsa – från förbjudna och farliga aborter och rashygieniska motiv på 30-talet till nutidens livmoderstransplantationer, IVF och företag som erbjuder kvinnliga anställda äggfrysning som bonus.
På den avslutande frågan om huruvida det kommer påverka Sverige på något sätt att aborträtten inskränks i USA svarar idéhistorikern Lena Lennerhed att det redan påverkar oss.
– Vi läser av USA hela tiden. När det här händer i USA skapar det väldigt mycket oro i Sverige, över att det kan hända här. Jag är lite oroligare än jag var förr, men det är ändå så att Sverige och USA är väldigt olika länder. USA har hela tiden haft en aggressiv och militant anti-abortrörelse. Vi har en liten anti-abortrörelse, som inte har vunnit några framgångar, säger hon och avslutar:
– Vi kan också se att stödet för aborträtten i Sverige ökar hela tiden. Det leder till att abortfrågan börjar bli det vi vill att det ska bli, en icke-fråga. Nu har vi levt med en aborträtt under en lång tid. De flesta ser det som en förnuftig lösning. Varför skulle man vilja ändra på det? Så det ska mycket till för att vi ska ändra den svenska abortlagen. Men samtidigt lever vi i en osäker värld. Vi vet ingenting.
Syre söker Meta för en kommentar om varför annonsen stoppades.
I sin annonspolicy skriver företaget att:
”Annonsörer kan köra annonser som rör sociala frågor, val eller politik under förutsättning att annonsören uppfyller alla tillämpliga lagar och auktoriseringsprocessen som Meta kräver. Meta kan begränsa annonser som rör sociala frågor, val eller politik. Dessutom kan visst innehåll som rör val vara förbjudet enligt lokala lagar eller tas bort i specifika regioner inför röstning.”
Läs mer:
Peru: Tiotusentals drabbas årligen av komplikationer efter illegala aborter