Klimatambitiösa techföretag som Google, Microsoft och Amazon fortsätter generera fossila utsläpp genom sina leveranskedjor i Asien. Detta visar en ny rapport från Greenpeace East Asia och Stand.earth.
Den snabbväxande globala techsektorn förbrukar alltmer el, och med det ökar koldioxidutsläppen. Samtidigt har några av världens största varumärken inom hemelektronik gått i spetsen för att minska sin klimatpåverkan, med löften om att uppnå 100% förnybar energi senast 2030.
En granskning som genomförts av forskare på uppdrag av Greenpeace East Asia och Stand.earth visar dock att företagens utsläpp fortsätter att öka, trots de uttalade klimatmålen. I rapporten rankas 10 av världens största varumärken inom hemelektronik, däribland Apple, Microsoft, Amazon och Google, och 14 av deras största leverantörer av produkter som skärmar och chip.
Enligt rapporten har techbolagen gjort framsteg vad gäller att göra sina egna verksamheter, som kontor och datacenter, mer miljövänliga. Däremot är företagens leveranskedjor i Asien fortsatt stora fossilanvändare. År 2021 rapporterade till exempel TSMC och SK Hynix, två jättar inom halvledartillverkning som levererar till Apple och Microsoft, en
användning av förnybar energi på endast 9 % respektive 4 %.
Företaget Microsoft lovade 2020 att minska sina utsläpp, inklusive
leveranskedjan, med mer än hälften inom tio år. Året därpå ökade Microsofts utsläpp från leveranskedjan med 23 %.
Sticker ut i rankingen gör företaget Apple, som det enda stora techbolag som har satt upp ett mål om 100 % förnybar energi för sin leveranskedja. Dock menar forskarna att Apple inte offentliggjort detaljerade uppgifter om energianvändning och utsläpp från sin leveranskedja.
I genomsnitt genererar techbolagens leverantörskedjor 77% av elektronikindustrins utsläpp.
– Techbolagen måste kräva att deras leverantörer sätter upp mål för förnybar energi och utsläppsminskningar och även skapa incitament för att se till att dessa mål uppfylls, säger Gary Cook, chef för Stand Earths globala klimatkampanj.