Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Cykelkarneval på Stockholms gator hyllar cykeln

Stockholm fylldes av olika typer av cyklar idag.

Idag hölls återigen Cykelkarnevalen på Stockholms gator, efter två års pandemiuppehåll. Syftet är att lyfta fram cykeln som det smarta transportmedel det är.
– Vi vill förmedla cykelglädje, säger Christina Nordlind Hejdenberg på Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Sedan 2014 har Cykelkarnevalen hållits varje år i Stockholm, förutom under pandemin de senaste två åren. Men under söndagen var det dags igen.

– Det känns väldigt roligt, säger Christina Nordlind Hejdenberg, på arrangerande Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

För den som oturligt nog fick problem med sin cykel fanns hjälp nära till hands. Foto: Henrik Persson

Under förmiddagen pågick olika aktiviteter vid Norrbro, varifrån starten sedan gick klockan 14. Att anordna en cykelkarneval handlar om glädje och att visa på att cyklande inte bara är något bra, utan också kul, menar Nordlind Hejdenberg.

– Det är en hyllning till cykeln och vi vill lyfta cykeln som transportmedel.

– Vi förmedlar cykelglädje. Det här är kul och latjolajbans! Vi lyfter fram alla positiva fördelar med cykeln istället för att prata om att bilar är dåligt!

För vilken typ av transport man använder sig av påverkar ju klimat och miljö, konstaterar Christina Nordlind Hejdenberg. Och cykeln som transport har många fördelar.

– Det är så yteffektivt. Det är demokratiskt, hälsofrämjande och har samhällsekonomiskt en positiv effekt.

Hur får man fler privatpersoner att cykla då?

– Dels så bygger man för cykel . Alla undersökningar visar att bygger man för cykel så kommer cyklarna. Samma sak gäller för bilar. Bygger man för biltrafik så kanske flödena kan gå ner ett tag, men sen kommer de tillbaka. Man kan inte bygga bort trafik, det blir bara mer.

Några av cyklarna stack ut lite mer än de andra. Foto: Henrik Persson

Även om hon ser att det sker en positiv utveckling i stockholm vad gäller cykelvägar, så finns det mer att göra.

– Det behövs göras mycket mer. Satsa mer på infrastrukturen: fler och bättre cykelvägar och stråk. De befintliga behöver också underhållas på ett bra sätt.

Ibland är det också för smalt även på nya cykelvägar för att exempelvis två lastcyklar ska kunna mötas, menar hon.

– Alla svenska städer är planerade för bil. Cykeln får ta det som blir över. Man tänker att ”just det!” och slänger in en cykelbana. Det finns vissa partier som jobbar och talar för det, men det finns mycket motstånd också tyvärr. Det är synd, för alla tjänar på det, även ambulanser, som ju tjänar på att jag sätter mig på cykeln istället, för då tar jag ju inte bilen.

Därför behövs fler röster för cykeln, tycker Nordlind Hejdenberg.

– Cykelbanorna som finns i Köpenhamn och Amsterdam till exempel har ju byggts på grund av folkets röst. Ibland tänker man kanske att det händer saker ändå. Men för att politiker ska hänga på så behöver vi pusha på och visa vad vi vill och behöver.

En del passade på att ta fram sina veteraner dagen till ära. Foto: Henrik Persson
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV