Startsida - Nyheter

Glöd · Debatt

Sluta blunda för vår exploatering av djuren

Att ta sig ut ur ett ägg är en hård kamp för en liten kyckling, och sedan väntar ett ungefär 35 dagar långt liv.

Naturligt, nödvändigt, normalt och njutbart – det är argument som många använder för att motivera att de äter kött och andra animaliska produkter. Men djur är kännande varelser, och därför bör vi tillerkänna dem moralisk status och sluta använda dem som resurser, skriver John Wasmuth.

I sin essä What will future generations condemn us for? fastställde filosofen Kwame Anthony Appiah att djurindustrin är en av de verksamheter som framtida generationer kommer att fördöma oss för.

Det är uppenbart att han har en poäng då vi dödar fler djur varje år än vad det någonsin har existerat människor. Detta massdödande sker till den grad att geologer har identifierat kycklingben som fysiskt belägg för vår nuvarande epok, antropocen. Den industriuppfödda kycklingen har under de senaste 70 åren blivit planetens vanligaste fågel. Dess ben kommer att med tiden bli till fossiler och bevaras i sten i miljontals år framöver.

Tittar vi närmare på vad som sker i djurfabrikerna blir det moraliskt förkastliga i vår djuranvändning ännu mer uppenbart. Det är industripraxis att grisar får leva större delen av sina liv på ett hårt betonggolv inomhus utan möjlighet att leva ut sina naturliga behov och möter slutet först genom att gasas med koldioxid och sedan genom att få halsen avskuren.

Mjölkkor tvångsinsemineras och separeras från sin kalv en kort tid efter födseln så hen inte dricker mjölken, en process som innebär ett enormt psykiskt lidande. Hankalvarna får möta kniven i slakthuset då de inte producerar mjölk och honkalvar utsätts för samma process som mammorna.

Majoriteten av kycklingarna får problem på grund av den tillväxtinriktade aveln då de växer för snabbt, rörelsestörningar och bensmärta är vanligt. De får leva i ungefär 35 dagar innan även de får halsen avskuren eller gasas ihjäl. Allt sker i syfte för att skapa produkter som sedan konsumeras av oss.

Denna varufiering har förödande effekter på klimatet och miljön. Den senaste forskningen om djurindustrins andel växthusgasutsläpp har visat att siffran ligger på  20–24 procent. Dessa utsläpp bidrar direkt till klimatkrisen som vi märkt av nu i sommar med extremhettan, torkan och bränderna som drabbat Europa. Konsumtionen av djurprodukter är därtill även den främsta drivkraften bakom skogskövling och utrotningen av ryggradsdjur. Faktum är att det råder vetenskaplig konsensus kring behovet av ett skifte till ett växtbaserat matsystem för att avvärja klimatkatastrof.

Med dessa konsekvenser i åtanke är det knappast en neutral handling att äta djurs kroppsdelar eller dricka deras sekret, varken moraliskt eller politiskt. Den hårt subventionerade djurindustrin skulle inte existera om inte folk köpte djurprodukter, det är enkel tillgång och efterfrågan.

Så hur rättfärdigas konsumtionen av djurprodukter? I en psykologistudie från 2019 identifierade artikelförfattarna fyra huvudsakliga strategier för icke-veganer att rationalisera konsumtionen av djur för att reducera sin kognitiva dissonans, de fyra N:en: naturligt, nödvändigt, normalt och njutbart.

”Det är naturligt att äta djur.” Tanken här är att eftersom köttätande är ett beteende som sker i naturen så berättigar det vår konsumtion av djur, det finns ju djur som äter djur. Men till skillnad från människor så är djur moraliska patienter, inte agenter. De har inget val när det kommer till att tillskansa sig föda medan vi människor kan välja att köpa växtbaserad mat i affären.

Denna position leder till absurda slutsatser. Många djur begår regelbundet barnamord i naturen då det är en vanlig reproduktiv strategi. Rättfärdigar detta att vi människor också begår barnamord? Självklart inte. Att använda djurs beteenden i naturen som moralisk vägledning är alltså en dålig idé.

”Det är nödvändigt att äta djur.” Världens största yrkesorganisation av dietister och nutritionister (And – Academy of nutrition and dietetics) har följande officiella ståndpunkt:

”Välplanerade vegetariska kostregimer inklusive vegansk kost är hälsosamma, näringsmässigt tillräckliga och kan ge hälsovinster i förebyggande och behandling av vissa sjukdomar. Dessa kostregimer är lämpliga i alla livets skeden, inklusive graviditet, amning, spädbarnsår, barndom, tonår, till äldre och idrottare. Veganer behöver tillförlitliga källor till vitamin B-12 som berikad mat eller tillskott.”

Denna ståndpunkt – att en ordentligt planerad vegansk kost, med B-12-tillskott, är tillräcklig för människor under alla skeden av livet – är konsensus bland den överväldigande majoriteten av dietistorganisationer. Det går således utmärkt att leva ett hälsosamt liv utan djurprodukter.

”Det är normalt att äta djur.” Folk som använder sig av det här argumentet menar att eftersom en majoritet av människor ägnar sig åt att äta djur och vi har gjort det sedan urminnes tider så berättigar det köttätandet. Detta är en vädjan till popularitet och en vädjan till tradition. Två logiska felslut som även här resulterar i absurda slutsatser.

Att en majoritet personer ägnar sig åt ett beteende kan inte rättfärdiga det beteendet. Säg att en majoritet personer använder rasistiska uttryck för att beskriva en folkgrupp. Detta gör det naturligtvis inte rätt att uttrycka sig rasistiskt.

Vi kan även avfärda idéen att om ett beteende har utförts en lång tid så rättfärdigar det beteendet. Människor har mördat varandra i tusentals år. Detta innebär inte att det är rätt att begå mord.

”Det är njutbart att äta djur.” Förespråkare för denna position menar att eftersom djurs kroppsdelar och sekret smakar gott så berättigar det exploateringen. Vår njutning är viktigare än djurens liv och autonomi.
Att vår njutning ska diktera vår moral är en bisarr position. Med den logiken skulle det innebära att en djurplågare som känner njutning av att tortera hundvalpar är berättigad till det handlandet. Det finns otaliga situationer där en förövare känner njutning på bekostnad av ett offer, men dennes handlingar är inte på något sätt mer acceptabla på grund av detta.

Eftersom djur är kännande individer bör vi tillskriva dem moralisk status och sluta använda dem som resurser. De ska ha rätt att leva för sin egen skull och vara fria från exploatering och förtryck. Att djurindustrin har en katastrofal inverkan på klimat och miljö ger oss ytterligare skäl att ifrågasätta användningen. I kontrast är argumenten som används för att rättfärdiga konsumtionen av djur extremt svaga och ger inte tillräckliga skäl till att bura in och döda dem. Sluta blunda för vår exploatering och masslakt av djuren. Bli vegan.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV