I tisdags arrangerades Lindholmen software development day, då företag och forskningsrepresentanter samlades och pratade digital utveckling. Ett område som står på tröskeln till sitt genombrott är AR – augmented reality.
Under dagen hanterades allt från mjukvara till självkörande fordon till hot och möjligheter från artificiell intelligens. Ett av de områden som kommit närmast användning av flertalet är AR, till skillnad från VR som hittills endast nyttjas av teknikentusiaster.
– VR är dyrt och svårt att skala upp. AR är däremot enklare – eftersom nästan alla har en smartphone. Nästa steg är mixed reality som bygger på AR och blandar den riktiga världen med den digitalt uppbyggda världen, beskriver Viktor Peterson, vd på företaget CLVR Works & mission, som var en av talarna på konferensen.
I AR kan användaren nyttja kameran eller GPS-funktionen i sin smartphone och spela spel som använder AR-teknik. Ett sådant är det populära Pokemon Go, där man går omkring i den fysiska verkligheten och letar Pokemons som existerar i den digitala. De båda världarna samspelar på ett nyskapande sätt. Liknande teknik kan användas för att kunna utforska miljöer som ännu inte finns i den fysiska världen ännu, till exempel gå omkring inuti en planerad byggnad för att få en känsla för och planera interiören.
– Det är fortfarande i sin linda av sin potential, kommenterar Mikael Spuhl, vd på företaget 3D Interactive, som visade upp ett sådant exempel.
Ett användningsområde för VR (Virtual Reality) som togs upp var framtidens videokonferenser, där deltagarna inte bara kan sitta på olika fysiska platser och se varandra, utan även arbeta ihop i ett virtuellt arbetsrum. Vissa menar att detta kan innebära det avgörande steget för att fler digitala möten ska ersätta fysiska och därmed kunna minimera resande.