Hundratals SUV-ägare i Göteborg har under de senaste veckorna mötts av tömda däck och en röd lapp med budskapet ”Varning – din bränsleslukare dödar”, vilket har lett till raseri i media.
Men den här typen av drastiska metoder krävs för att klimatfrågan ska tas på allvar, anser en medlem i aktivistgruppen The Tyre extinguishers, som Syre har pratat med.
”Vi har tömt ut luften ur ett eller flera av dina däck. Du är säkert arg, men ta det inte personligt. Det är inte du, det är din bil.”
Den röda lappen har prytt vindrutan på upp emot 300 SUV:ar i Göteborg under de senaste veckorna. Reaktionerna har varit starka.
– Första tanken var: ”Fan, jävla idioter”, säger en drabbad SUV-ägare till Aftonbladet.
– Jag antar att de inte arbetar som hjärnkirurger vid sidan om, säger stjärnkrögaren Ulf Wagner i en artikel i Göteborgs-posten.
”Non-thinking generation”, skriver en annan göteborgare i en insändare i samma tidning.
Att folk blir förbannade är förståeligt. Det säger aktivisten ”Tom”, som egentligen heter något annat, till Syre.
– Jag hade också blivit förbannad. Men för mig känns det moraliskt helt rätt. Individens frihet är inte större än planetens välmående. Vi ger oss in i rika områden, men det här är inte någon klasskamp. Det är bara så att det är där de här bilarna finns.
”Behöver bli obekväm”
The Tyre extinguishers skriver på sin hemsida att SUV:ar inte bara är ”en katastrof för klimatet”, men också trafikfarliga och en statussymbol som bara existerar på grund av ägarnas fåfänga. Men för Tom handlar det enbart om klimatfrågan.
– Det är en viktig fråga för mig, jag drivs av ett rättvisepatos mellan människan och jorden och har varit aktiv i klimatrörelsen i flera delar av mitt liv. Jag känner en stagnation och frustration för att det inte händer någonting. Det är inte baserat på löst tyckande, rapport efter rapport visar att klimatarbetet går för långsamt.
Det finns flera klimatrörelser som använder sig av fredliga aktioner, varför väljer ni en sådan drastisk metod?
– Andra klimatrörelser har en tydlig gräns, det ska vara fredligt och man ska inte skada infrastrukturen eller människor. Men man har demonstrerat i trettio år och det händer ändå ingenting. Man behöver bli obekväm och sticka ut. Det behöver göra ont. Sedan skadar vi inte människor, utan det är ting det handlar om.
Hur ser du på att metoden är olaglig?
– Det ser jag som oskäligt. Vi är ganska vanliga människor som inte vanligtvis ställer till med oreda, men man kan fråga sig vad det är för skillnad på det här och släppa ut luften ur en cykel. Den förlusten i tid för bilägaren går inte att sätta i relation till den situation vi är i. Vi kan inte sätta individens bekvämlighet framför klimatet.
Varför väljer ni att rikta in er på individer, när klimatet är en större fråga?
– Vi når ut med det här, det uppmärksammas i media. Folk är upprörda och tar avstånd, vilket jag förstår. Men gradvis förskjuts normen för vad som är ok. Nästa gång någon har köpt en SUV ska det vara jobbigt att prata om det vid fikabordet på jobbet.
Hur länger kommer ni fortsätta med det här?
– Vi kommer att fortsätta och vi kommer att växa, som rörelsen har gjort i England. Häromdagen hade en bilägare satt upp vår lapp på insidan av vindrutan, för att visa att han redan har blivit utsatt. Han kanske trodde att det skulle göra honom immun på något sätt.
Blev han immun?
– Nej, tyvärr.