I protest mot motorvägsbygget Tvärförbindelse Södertörn blockerade en grupp personer Trafikverkets kontor på måndagsmorgonen.
– Vi kan inte fortsätta bygga för ökad biltrafik när vi egentligen drastiskt behöver minska den, säger Olga Olsson från förbundet Allt åt alla.
Under måndagsmorgonen den 30 maj samlades en grupp personer framför Trafikverkets kontor i Solna strand i en protest mot motorvägsbygget Tvärförbindelse Södertörn som planeras i södra Stockholm. Demonstranterna blockerade ingången och hindrade personal från att ta sig in på kontoret. Aktionen genomfördes som en del av en långsiktig kampanj som förbundet Allt åt alla Stockholm bedriver för att tvärförbindelsen inte ska byggas,
– Vi som är här i dag har insett att det inte kommer att räcka med byråkratiska metoder som yttranden och namninsamlingar. Regeringen lyssnar ju inte ens på Naturvårdsverket och klimatpolitiska rådets varningar om att en ny motorväg strider mot Sveriges miljömål, säger Nina Nilsson från Allt åt alla i ett pressmeddelande.
"Handlar om vilka som blir lyssnade på"
Enligt Naturvårdsverket rapport är det ett stort problem hur gamla infrastrukturprojekt kan rulla på trots att de strider mot klimatmålen, och en utredning från Trafikverket konstateras att boende i hyreshusområden längs den planerade vägsträckan kommer att drabbas av ökat buller och luftföroreningar från förbifarten.
– Det handlar om vilka som blir lyssnade på och vilka man väljer att ignorera. Om Sveriges myndigheter ska ha någon legitimitet över huvud taget måste samtliga instanser ta hänsyn till klimat och miljö. Särskilt Trafikverket som har en central roll i att genomföra infrastrukturprojekt som leder till ökad biltrafik, och därmed ökade utsläpp. Vi kan inte fortsätta bygga för ökad biltrafik när vi egentligen drastiskt behöver minska den, säger Allt åt allas Olga Olsson i pressmeddelandet.
De krav som förbundet formulerat till regeringen är bland annat man plockar bort Tvärförbindelse Södertörn ur infrastrukturplanen och istället får direktiv om att minska biltrafiken i storstadsområdena. Man vill också att Trafikverket gör klimatet till en högre prioritet.