Radar · Inrikes

Gatukonstfestivalen Spring beast avslutas idag

På årets festival dominerades av avbildande verk och färre verk  med texter.

Tusentals kvadratmeter ny konst har skapats i helgen i Snösätra industriområde vid Rågsved i södra Stockholm. 70 konstnärer från hela världen har målat på 3000 kvadratmeter vägg.

Festivalen och området har länge varit omstritt och kommunen har i omgångar gjort vad den kunnat för att stävja konstutövandet där. Senast 2018 beslöt man att riva området för att återställa det till naturmark.

Ett beslut som nu ändrats och kommunen har gått från en fientlig inställning till att aktivt stödja festivalen ekonomiskt. För första gången under festivalens tioåriga liv finns nu en budget för inresta konstnärer.

Området är gigantiskt och arrangörernas uppgift om att målningarna täcker 3000 kvadratmeter är sannolikt underdrivet. Det är bara en del av ytorna som är ”organiserade” och bokningsbara för konstnärer.

Resten av väggarna och övriga ytor är det fritt fram för var och en att prova sina talanger på. Något som utnyttjas av många, främst barn, vid tidpunkten Syre var på plats.

Baio från Bagarmossen jobbar till vardags med datoranimation
Baio från Bagarmossen jobbar till vardags med datoranimation. Idag var han sist ut att påbörja sitt konstverk på festivalen. Foto: Henrik Persson

En av dem som fått en bokad plats är en man med artistnamnet Baio från Bagarmossen.

– Tidningen Syra? Heter ni Syra? Coolt, säger han när jag frågar om jag kan avbryta hans skapande en stund.

Jag förtydligar att tidningen heter Syre och skriver om miljö, migration och sådant. Fast vi är frihetliga.

Vi blir ständigt avbrutna av andra skapare som vill låna färger eller bara hälsa och prata en stund.

– Anmäler man sig i förväg kan man få en vägg. Fast jag kom så sent. Trodde inte jag skulle få någon, säger han.

Mycket riktigt är hans yta snart nog den enda vita ytan kvar på det gigantiska området. Men det ska snart avhjälpas. Gatukonst är till sin natur ett snabbt medium.

Baio byter språk mellan svenska, italienska, spanska och engelska beroende på vem som tittar förbi. Miljön och festivalen är i högsta grad internationell och mångfalden bland besökarna och utövarna är stor.

Foto: Henrik Persson
Foto: Henrik Persson

En festival med mångfald

Luften fylls av dofter från färg, rökelser och vegansk mat. Det finns två scener där det spelas musik. Publiken är varierad från de allra yngsta till äldre, främst damer, som kommit för att se konsten. På parkeringen längs vägarna utanför står nästan uteslutande bilar som har femton till tjugo år på nacken. Inte en enda stadsjeep eller SUV.

Kommunens nya närvaro märks redan när man ska svänga in på vägen som går genom skogsområdet för att nå festivalen. Ett vitt tält och kommunal personal som dirigerar och stoppar trafik är det första man möter. Det, och att man ställt dit nya bajamajor som heter ”Holken”.

Foto: Henrik Persson
Foto: Henrik Persson

Inte alla är glada

Gatukonst är en stridbar politisk fråga där åsikterna går från att det är en väg in till kriminalitet till att värderas till tiotals miljoner kronor som i fallet med den anonyma gatukonstnären Banksy.

För något år sedan blev det folkstorm när klottersanerare, enligt egen utsago av misstag, började måla över en av Sveriges mer kända gatukonstverk på fritidsgården i Rågsved, inte långt från Snösätra industriområde. Kanske ett bevis på platsen i folks hjärtan världens äldsta bildkonstform har.

Foto: Henrik Persson
Foto: Henrik Persson
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV