Föreningen Jordens vänner skriver i sitt remissvar till den nationella planen för transportinfrastrukturen att alla projekt med stora vägar måste strykas. ”Det räcker inte med tekniska åtgärder som elbilar”, säger Mattias Nilsson i föreningens trafikutskott.
Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2023 är ute på remiss och en av instanserna är föreningen Jordens vänner. I sitt svar skriver föreningen att ”alla projekt med nya stora vägar bör helt strykas om vi ska ha någon chans att klara klimatmålen”. Ett sådant projekt är Södertörnsleden i Stockholm.
– Det är nödvändigt att vi får ett transporteffektivt samhälle med en minskning av bilismen, lastbilstrafiken och flyget för att klara klimatproblemen, det räcker inte med tekniska åtgärder som elbilar och biobränslen, säger Mattias Nilsson i Jordens Vänners trafikutskott i ett pressmeddelande.
Minska transportbehoven
Jordens vänner, som är den svenska grenen av den internationella miljöorganisationen Friends of the earth, är kritisk till att förslaget till nationell transportplan utgår från en fortsatt ökning av vägtrafiken, och att vägarna ska förstärkas för längre och tyngre transporter. Enligt föreningen bör pengarna istället användas för att skifta lastbilstransporter till järnvägen och generellt bör resurser avsättas till satsningar som kan få fler att resa kollektivt, ha möten på distans och cykla till skola och arbete i städerna.
Andra förslag i Jordens vänners remissvar handlar om att rusta järnvägsnätet och bygga nya järnvägar och att minska transportbehoven genom närproduktion och närservice. Vidare anser man att järnvägsunderhållet och tågtrafiken behöver återförstatligas.